måndag 26 september 2011

Hört på fikat

Jaha, så var man nu på en ny arbetsplats. Och denna gång är det ju väldigt intressant att lyssna på det som sägs. Jag fattar väldigt lite. Men jag antar att det finns en anledning till det. Mina kollegor har spetskompetens inom många områden, bland annat mekanik och systemutveckling. Det kan tyckas att dessa områden inte är så komplexa. Men ur min synvinkel så finns det MYCKET i dessa underbara människors kunskaper som är totala hieroglyffer för mig. Dom är så grymt bildade!

Det kan ibland göra att dom skrattar åt mig. Som idag. Och dom hånar inte mig. ABSOLUT inte! Men dom roas av mina ansiktsuttryck och frågor.

Här kommer dagens fika:

Patrik: Ja, men det här med kvantfysik är ju ganska intressant faktiskt.
Chefen: Ja, det tyckte min son med.
Per: Det är ju ganska komplext iallafall.
Teo: Men om man säger att rymden är oändlig, så är ju det ganska svårt att greppa.
Patrik: Ja, det är ju mest teorier och så där.
Teo: Svarta hål är intressant.
Patrik: Men det kan man ju beräkna.
Per: Det mesta går ju att räkna på.
Patrik: Ja man kan ju räkna på det i så många olika dimensioner.
Johan: Men hur många dimensioner kan man räkna i då?
Patrik: Ja... man kan ju först räkna liksom så här... *ritar med fingret i luften* om man tänker sig en fjäder, så kan man ju rita varje del runt fjädern. Då blir det ju ett visst antar dimensioner. Sen tar man även ytterlinjen i olika dimensioner.
Per: Ja, vi skulle behöva uppdatera våra program för att det skulle funka... *skratt*
Teo: Men hur går det till då? Jag menar, rymden är ju oändlig. Kan man väl inte räkna på?
Per: Nej, inte rymden. Den går inte att räkna på.
Patrik: Nu tänkte jag på dimensionerna. Det finns ju så många.
Teo: Har ni hört att dom hittat en partikel som är snabbare än ljuset?
Patrik: Ja, det är frågan om det stämmer.
Johan: Hur ser den ut då?
Per: Den är nog inte synbar med blotta ögat.
Johan: Kan man inte se den? Hur kan man då mäta hastigheten
Patrik: Nej, men den har ju en massa. Då kan man mäta rörelseenergin.
Johan: Jaha. Men det låter lite skumt.
Patrik: Jo, det blir lite fluffigt.
Johan: Jaaa...
Per: Men så fort något har rörelseenergi så går det att mäta.
Patrik: Precis. Det blir ju lite klurigt om man har två mätpunkter och sen ska mäta rörelsen där emellan.
Per: Ja, det blir ju lite rörigt.
Chefen: Kolla Kattis! *skrattar* Hon tänker nog "vart har jag hamnat?"
*alla tittar på mig och skrattar*
Jag: Känns lite som att ni tappade mig nånstans vid det svarta hålet.

Ridå.

Jag vet inte, troligtvis har jag inte återgett diskussionen helt korrekt eftersom dom tappade mig nånstans där i början. Men jag förundras över vad dom kan. För mig heeeelt obegripliga saker. Men dom, dom hajjar. Helt fantasktiskt! Svarta hål och grejer.

Jag fick bita mig i tungan för att inte säga: "Men hur många dimensioner har sex då?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar