onsdag 7 december 2011

Kan va trevligt

Tog ju bussen idag till jobbet. Funkade bra! Det vräker ner snö så det var väl en tanke som slog mig att jag skulle få vänta på en sen buss. Men den kom nästan i tid. När jag närmade mig busshållsplatsen så står det en man där. Han siktade in sig på mig på långt håll. Här är det som hände:

Jag närmar mig busshållsplatsen, mannen står och tittar stint på mig. Slickar sig runt munnen och tar ett djupt andetag. Så kommer jag in i kuren, låtsas titta på busstidtabellen. Det är då han går till angrepp:

Han: De bara vräker ju ner snö.
Jag: Jo, det gör det ju.
Han: Bussen kommer snart.
Jag: Ja, det borde den göra.
Han: Jag är hemma för en arbetsskada jag.
Jag: Jaha ok.
Han: Jag jobbade på Domnarvet jag.
Jag: Jaha, ja.
Han: Men jag har tre kotor i ryggen som är trasiga nu.
Jag: Mmmm.
Han: Min bas kom med tårta, men nu är det länge sen jag såg han.
Jag: Det var ju trevligt av honom.
Han: Konsum här i Forrsa hade inbrott igår.
Jag: Oj då.
Han: Dom tog alla trisslotter.
Jag: Jaha.
Han: Sen lämnade jag in en kviv till polisen förra veckan.
Jag: Ok?
Han: Polisen sa "Du gjorde rätt du, som kom med här till polisen", de sa hon.
Jag: Ja, det var ju bra.
Han: Min bas frågade om jag hade ont i ryggen. Och det har jag ju.
Jag: Ja.
Han: Det jag gjorde med kroppen då, det klarar inte ungdomarna av idag.
Jag: Ja, så är det nog.
Han: Men trisslotter var de enda dom tog serru.
Jag: Ja, dom ville väl vinna till jul.
Han: Inte vinner man nå på de där.
Jag: Nej kanske inte det.
Han: Polisen tyckte det var bra med kniven.
Jag: Ja, det var bra.
Han: Jag fick pension när jag var 58, de är bra de.
Jag: Jo.
Han: Basen sa "Stanna du hemma om ryggen är trasig" och jag gjorde det.
Jag: Jo.
Han: Läkarn säger att det aldrig kommer gå över.
Jag: Oj då.
Han: Inte har dom så mycket trisslotter så man vinner nå.
Jag: Kanske inte.
Han: Kniven var så här lång vettu.
Jag: Nu kommer bussen.
Han: Inte vinner man nå på triss heller.
Jag: Kan va så.
Han: Jag har inge jobb ja.

Ridå.

Jisses, på nån minut så fick jag veta en massa saker som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Knivar, inbrott, tårtor och trasiga rygg. Han var väl pratsjuk stackarn. Jag är dock själv inte så pratsjuk på morgonen. Men denna gång kunde jag ju bara lyssna och svara ja eller nej, han skötte ju hela samtalet. Men jag hoppas inte han åker samma buss varje dag... kan lätt bli lite tradigt... får man tycka så? Det kan vara trevligt med oväntade konversationer. Men idag vet jag inte... det är lite otäckt med folk som bara babblar på utan nån logik eller så tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar