tisdag 13 december 2011

Det här med Slussen

Jag läste att Slussen ska byggas om. Eller dom har väl beslutat om det. Troligen kommer det att överklagas.

Liten vy över Slussen.

Men jag tänker så här, hur många är det egentligen som tycker att det är bra som det är idag? Har nån av er åkt via Slussen nån gång? Jag kan tänka mig att de flesta har det. Ok. Säg mig nu: Känns det avslappnat och under kontroll när du körde genom området? Kändes det som att det var logiskt och lättnavigerat? Kan det möjligen hända att det blev lite fel och du hamnade nånstans långt uppe på Hornsgatan? Eller kanske fick vända borta vid Grand Hotel?

För är det nåt Slussen är så är det galet frustrerande meckigt att ta sig dit man ska. Och VE och FASA om man hamnar fel. Då är det nästan stört omöjligt att ta sig tillbaka. Lägg till att det ALLTID är kö här och att folk inte praktiserar dragkedjeprincipen. Här är det ständigt och jämt "Störst går först" och "flytta på dig kärringjävel". På Slussen upphör alla trafikregler att gälla. Det är ingenmansland.

Och säg att du inte varit i staden på ett tag och inte vet om att en fil är avstängd... då kan man plötsligt vara på väg ut mot Nacka Forum innan man fattar vad som hände.

Näää... jag tror att man gör bra i att bygga om Slussen. Däremot tycker jag att det ska noga dokumenteras hur det sett ut och kanske ta dit en bra fotograf innan man river den. För visst är det traditioner och lite kultur i skapelsen. Men som det ser ut idag så fungerar det verkligen inte bra. Rent av uselt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar