måndag 12 december 2011

Höll på att bli elak

Idag fick jag ju ett sms om att mitt bredband skulle kopplas in. Så jag var väldigt glad att jag köpt eden där fina routern i helgen... Då kunde jag äntligen få lite broadbaaand!

Glad i hågen när jag kom hem så kopplade jag in den och klickade sen igång installationsguiden:

Sätt i routerns nätverkskabel i ditt modem eller nätverks uttag.
Check!
Sätt i routerns nätkabel i ett vägguttag.
Check!
Sök efter routerns nätverk i listan över tillgängliga nätverk.
Check!
Anslut till närverket som heter AirLink59300 och skriv in lösenordet som står på etiketten ovanpå routern.
Check!
Eller vänta nu... fel lösen... men jag har ju rätt. Provar en gång till. Fel lösen. Förbannat, det står ju så här. En gång till. Nehe vad fan!
Kopplar ur modemet för att se vilket i listan som försvinner. INTE det jag försöker ansluta till utan ett annat nätverk med ett personnamn. Satans jävla skit! Nån har alltså köpt routern, försökt tjoffa till ett nätverk, ändrat namn och lösenord. Sen har man ångrat sig och snor skivan som ska ligga i lådan, lämnar tillbaka det och låtsas som det regnar. PUCKO!. Men det räcker ju inte med det. På Elgiganten har man satt en lapp på lådan, fyndvara. Ställt ut den på hyllan. På lappen står det: Kontrollerad, funktion ok.

Det var inte ok! BAH! Funkar inte bra, inte bra alls. Man kan säkert köra reset och så där, men vid det laget hade jag tröttnat. Det SKA inte vara svårt att få igång en router. Det ska inte det!

Jag försökte en stund och sen gav jag upp. Slet ur alla kablar och pulade ner dem i kartongen. Roffade åt mig kvittot och drog iväg ilsken som ett bi till Elgiganten här i stan. Stolpade in till servicedisken och var beredd på att skälla av bara satans. Men började iallafall lite artigt:

Jag: Hej, jag köpte den här i helgen i en annan butik. Det var en fyndvara och det saknades en skiva.
Han: Ok, men den fungerar inte?
Jag: Jo det gör den nog om man hade haft lösenordet till den. Den som lämnade tillbaka den har ändrat det. *laddade för att gorma om han sa emot mig*
Han: Oj då, ja så kan vi inte ha det. Då köper vi tillbaka den och så får du gå in i butiken och ta en ny eller få dina pengar tillbaka.
Jag: Jaha... ok. Tack då.
Han: Ingen orsak. Välkommen tillbaka.

Snopet. Hur ofta går det så smidigt? Tycker man får bråka om det mesta hela tiden. Så jag gick iallafall in och stod och klämde på två olika routrar. Den ena var lite finare än den andra. (Skit i prestandan, den ena var snyggare helt enkelt.) En säljare kom och ville höra om jag behövde hjälp. Jag förklarade mitt diellma om den förra rutern och han säger: Man kan ju köra en reset så skulle det fungerat.
Jag svarar: Tack men nej tack. Inge mer norska skojar-routrar hemma hos mig. Jag vill ha en annan. Den här är ju fin.
Han: Fin?
Jag : Ja, den är ju fin.
Han: Vilken tur att den har bäst prestanda av de två du håller i då.
Jag: Ja det var ju bra.
Han: Både snygg och bra.
Jag: Ja, lite som jag då. *flinar*
Han: Hahaha... ja lite som du.
Jag: Tack för hjälpen då.
Han: Varsågod.

Va? Vilken service! Tack för det Elgiganten Borlänge! Det var trevligt.

Hem igen och öppna lådan. Här är det som hände:

Sätt routerns nätverkskabel i ditt modem eller nätverksuttag.
Check!
Anslut routern till ett vägguttag.
Check!
Sätt i cd-skivan i datorn och följ instruktionerna.
Check!
Grattis! Du är nu ansluten till Internet.
Tackar tackar!

SÅ ska det gå till! Det är rätta takter det. Nu jäklar ska det surfas vill jag lova. Sen har jag hört att man måste döpa om sitt nätverk till nåt tufft. Så att när nån sitter i närheten och söker på ett nätverk så ser dom mitt och tänker: Damn... vilket coolt namn. Så jag får jobba på det där namnet. Men nu ska jag sova.

Vill bara säga... FIN FASEN vad fort det går nu! Heja broooaaadbaaand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar