måndag 2 januari 2012

Tänkte på en sak

Jo det är en sak jag funderat på. Ägg. Ni vet ju att ägg kommer ur hönan... och jag tänker på att hönor inte är så himla renliga. Jag får för mig det iallafall. Och så klämmer dom ur sig ägg och så där... där bak lixom. Ibland när man tar ägg ur förpackningen så är dom lixom inte helt rena, man ser att det är som hönsbajs på äggen. Och luktar man på fingrarna så doftar det inte direkt blomma.

Det tänker jag på. Sen tänker jag oxå på att man kokar dem ibland i vatten. Kokt ägg är ju ganska gott. Så man kokar ibland. Och... då kommer ju lixom det där hönsbajset i vattnet. Det är ju inget vidare trevligt egentligen... Sen ibland när man kokat ägg så spolar man ju av dem i kallt vatten. Det är ju ganska vanligt. Och helt omöligt så kan ju allt bajs vara borta... även om man sköljt dem. Så då ligger dom ju där i det lite bajsiga vattnet. Sen skalar man dem och äter.

Kan tyckas att det är lite fånigt att tänka så... men det är ju då liiiiite bajs på äggen. Lite äckligt om man börjar tänka efter. För att inte tala om när man tar dem ur asken och knäcker ner dem i en bunke och kladdar runt med dem. Huvva! Direkt på fingrarna och sen ner i bunken.

Sen tänker jag ibland på att dom skiter ju inte ut äggen. Hönorna alltså. Utan dom ploppar väl ut dom lixom ur... deras mutt. Och det är nu jag funderar lite på vad som är värst i denna fråga. Bajs eller mutt på ägget lixom? Vilket är värst? På riktigt? Eller kanske är det så att man inte ska fundera så mycket över det?

Det kan vara så hörrni att det faktiskt är lite så att man inte ska fundera så mycket utan bara gör det som känns bra och faller en in :) Jag tog precis av mina ägg från spisen och jag ler lite när jag ser fläcken på ena ägget. Det är nåt där och det är lite oklart vad. Men vad gör väl det, det ordnar sig säkert och lite hönsbajs har väl ingen dött av?

3 kommentarer:

  1. Sånt där ska man inte fundera på.. och såvitt jag vet så har hönor bara ett hål till att ha ur sig ägg, nr 1 och nr 2..

    SvaraRadera
  2. Är det så? Dom lixom kissar och bajsar och gör the naughty stuff i samma hål? Herregud... vad man kan lära sig!

    SvaraRadera
  3. Jag sköljer och gnuggar alltid av ägg innan jag kokar, steker eller baka något med ägg i. Då försvinner det som är mörkt. 🙂

    SvaraRadera