tisdag 24 januari 2012

A la Kattis - Kyckling med soltorkade tomater

Det här receptet är egentligen inte mitt, det är Jennys. eller Jennys mammas om vi ska vara ärliga. Men det tåls att läggas ut, för det är så gott. Sen är det väl inte Jennys mamma heller som kommit på det... utan hon har hittat det i nån tidningen eller så. Jag märker inlägget som alla andra matinlägg tänkte jag... så blir det lika iallafall :) Men det är inte MITT recept, så ni vet.

Jag rynkade på näsan när Jenny berättade om receptet... för jag gillar inte soltorkade tomater så mycket. Men jag är ju sån där som bara SKA smaka innan jag dömer ut något. Så vi gjorde det en gång. Då var det ok... men så gjorde vi det en gång till... och då var det jättegott! Anledningen till att det var bättre andra gången kan ni läsa i slutet på receptet.

Här kommer det:

4 port

4 st kycklingfiléer
1 tsk olivolja
Salt och peppar
6 st soltorkade tomater i olja (kanske funkar med andra oxå... men jag har bara testat i olja)
1 msk kycklingfond
0,5 tsk Rosmarin
0,5 tsk cayennepeppar
0,5 dl riven gräslök
2 dl matlagningsgrädde (eller vanlig om man vill ha det)

Ruccola och coctailtomater
Riven parmesan
Stek filéerna i oljan, dela dem eventuellt om dom är stora. Salta pch peppra. Lägge filéerna i en ungssäker form och ställ in i ugnen på 175 grader, 15-20 min.

Under tiden kycklingen är i ugnen:Hacka soltorkade tomater ganska smått. eller det kanske är en smaksak... men jag gillar när bitarna inte är för stora. Lägg soltorkad tomat, rosmarin (stöt den i en mortel lite grann så slipper du att det blir pinnigt), cayennepeppar, gräslök, kycklingfond och grädde i en kastrull. Koka ihop och smaka av om du vill ha lite mer salt. Servera med pasta av valfri sort, ruccola och coctailtomater vid sidan av. Toppa med parmesan, det är gott!

NOTERA:
Detta är ursprungsreceptet. Det blir inte så mycket sås till 4 personer på 2 dl grädde. Så det är en fördel att dubblera den mängden till 4 dl. Då är det rikligt med sås :)

Sen ska tilläggas att om man dubblar vätskan, behöver man INTE dubbla kryddningen (soltorkad tomat, cayenne, rosmarin och fond), grundreceptet är ganska starkt i sig. Till och med jag som är ganska tolerant mot styrka tyckte att det var starkt.
Så: Öka med fördel gräddmängden, krydda inte i samma proportion. Kanske lite extra bara. Då blir det godare, mycket godare. Snåla inte med parmesanen!

Prova detta, det är gottis! Riktigt gottis.
Handla hem till helgen... just do it!

Bild lånad från Tasteline där jag även hittade receptet! RECEPT
(Ser nu att i ursprungsreceptet är det bara 1 dl grädde!!! Kan aldrig bli bra, minst 3-4 dl. Jennys mamma har säkert modifierat lite från Tastelines recept. Men jag föresrpåkar med vätska! Och inte så mycket mer kryddor... ok? Det var vi överans om? Vill inte höra sen: "Men det var så staaaaarkt..." För det blir inte starkt om man tar mer grädde och är marginell med kryddorna. Överens?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar