tisdag 1 november 2011

Fiffigt!

Scen som utspelar sig på kontoret idag:

Kattis kommer först. Under gårdagen så pratades det kaffe, vem som ska ta på sig att göra kaffe. Kattis säger: "Inte jag! Jag dricker ju inte kaffe." Alla är överens om saken. Kattis befrias från att ansvara för kaffekokning. Nåväl... idag kommer Kattis först och vill överaska sina kollegor med att koka kaffe.

Hon tar filtergrejen och lägger i filter. Tar en påse kaffe och tjoffar i filtret. Det är så fiffigt att det är en färdig påse kaffepulver till en kokning. Mycket bra! Stoppar tillbaka kaffefilterhållaren på plats i den fiffiga kaffemaskinen. Sen tar Kattis termosmojjen och ställer under filterhållaren. Det är som en termos med lock på. Sen en liten kran som man tappar kaffet ur sen. Mycket bra och fin lösning.

Kattis trycker på knappen och vattnet, som är direktinkopplat till kaffemaskinen, börjar fylla bryggaren. Hon går och sätter sig på sin plats.

Johan kommer in genom dörren.
Kattis hojtar: Jag har gjort kaffe!
Johan: Ååhhh vad bra, det ska bli gott.

Patrik kommer in genom dörren.
Kattis hojtar: Jag har gjort kaffe till dig!
Patrik: Tack, det ska bli gott!

Per kommer in genom dörren:
Kattis hojtar: Kaffet är snart klart!
Per: Vad bra, jag är jättesugen på kaffe.

Patrik går från sin plats där han tagit av sig jackan. Han står en stund vid kaffebryggaren och ser olycklig ut. Sen utbrister han: "Oj då..."

Kattis frågar: Har jag gjort nå tok?
Patrik: Ja, det är väl en definitionsfråga. Du har gjort en Johan... kan man säga.
Kattis: Ok... vad är det för fel?
Patrik: Kom får du se.
Kattis: Ojojoj...

Kattis går till köket. Där ser hon... kaffe på hela bänken... och på golvet... och i översta lådan... på skåpen. Patrik hämtar trasor och börjar torka. Kaffet hade runnit rakt igenom termosen och letat sig ut över bänken, ner i lådan, fyllt bestickfacken och runnit längs luckorna. Kattis tar disktrasan och torkar... och torkar.

Peter kommer in genom dörren.
Kattis (lite mindre entusiastisk): Jag kokade kaffe... men det gick inte så bra.
Peter: Ok, vad har hänt då?
Kattis: Jag vet inte.
Patrik: Ja, hon gjorde en Johan... glömde stänga kranen på termosen.
Peter: Haha... ok. Men du, kom vi inte överens om att du inte skulle koka kaffe?
Kattis: Jag vet... men jag ville vara snäll.
Peter: Då kan vi väl komma överens om att du bakar eller tar med godis om du vill vara snäll?
Kattis: Ja, det kan vi bestämma. Känns som om kaffe-kokning inte var min grej.
Peter: Nej, det känns lite så.
Patrik: Om du inte stänger kranen nästa gång, då går det ju bra.
Peter: Eller så säger vi att hon inte kokar kaffe alls, hur känns det?
Patrik: Ja, det känns bra.
Kattis: Jo... jag struntar i det känns det som.
Peter: Då säger vi så.

Ridå.

1 kommentar:

  1. Jag har också kokat kaffe på jobbet en morgon då jag hade lite bråttom. Glömde visst att ställa kannan under filterhållaren innan jag kutade upp på mitt rum. Väldigt mycket kaffe på bänken, på golvet bakom skåpen och nere i besticklådorna när jag kom tillbaka. Och inte längre någon el. Fick börja dagen med att ringa vaktmästaren och bekänna..

    SvaraRadera