lördag 23 januari 2010

Sova

Släcker ljuset, mörkret sluter sig om mig
Drar upp täcket under hakan
Försöker samla tankarna, lägga undan dem
Djupa andetag, kommer jag somna ikväll?

Vänder mig och ligger nära väggen
Blottar min rygg mot mörkret
Tankarna rusar, kan inte fånga dem alla
Det kliar i benen, sömnen är långt borta

Tänder ljuset, det sticker i ögonen
Går upp, tar ett glas vatten
Lutar mig mot diskbänken och funderar
Blundar, tar en sista klunk vatten

Sticker ner fötterna under täcket
Mörkret tar plats igen
Lakanen känns varma
Något är förändrat

Sluter ögonen, samlar tankarna
Förvånad över att det går enkelt
Andningen lugnar sig, täcket är tungt mot min hud
Lugnet sveper sakta in över rummet

Då känner jag din hand
Du för undan en slinga av mitt hår från axeln
Din hand är varm och lugn
Sakta stryker du min nacke och rygg

Jag vill vända mig om för att se dig
Om jag gör det kommer jag se att du inte är där
Njuter av din beröring, den gör själen hel
Drömmarna smyger i hörnen

Sakta känner jag att sömnen tar tag i mig
Du kommer närmare, jag känner dig nära mig
Dina varma armar sluter mig i din famn
Jag somnar med känslan av att du finns hos mig



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar