onsdag 27 januari 2010

Chilisås eller chilisås?

Flygande Jakob innehåller grillad kyckling, banan, jordnötter, bacon, grädde och chilisås. Väldigt gott är det! Jag har lagat det ett antal gånger och har bytt ut vispgrädden till matlagningsgrädde eller minimat, det funkar bra. Man kan få reda lite... men det funkar alldeles utmärkt! Jag gillar Flygande jakob!

Igår inhandlades alla ingredienser. Jag saknade bla chilisås. Jag är ingen "märkes"-idiot på sånt, chilisås som chilisås. Jag och mamma stod och kollade på hyllan och hittade en flaska av nåt konstigt märke. Vilken fin flaska! Den vill jag ha! Så det åkte med hem.

Idag skulle jag då laga mat. Grillade kycklingen i ugnen och fixade. Så kom jag på... BACON! Hade ju missat BACON! Men men, det fick gå ändå. I med alla pryttlar i formen och sen skulle jag vispa ihop såsen. Hällde upp i bunken... och öppnade den nya flaskan. Lite konstig såg den ut. Lixom väldigt röd och lite genomskinlig. Inte så där tomatig som chilisås är. Jaja... vispade ihop och hällde i formen. In i ugnen.

Doftade som vanligt gottis! Så när vi skulle äta så tyckte jag att det var väldigt rosa. Vackert! Och helvetes så starkt! Vi satt som guldfiskar och nästan kippade efter andan! Shit pomfritt! Chilisås är inte alltid chilisås tydligen... Vi hade köpt en chilisås baserad på chilifrukter och inte med tomabas. Halleluja! 

Det smakade inte direkt Flygande Jakob, men det var gott ändå! *ler*

Så... slutsatsen blir: Chilisås på riktigt är sås gjord på chilifrukter. Chilisås på låtsas är ketchup med lite annan smak bara. Bara så ni vet. Till Flygande Jakob ska man ha ketchup-varianten. Great.

2 kommentarer:

  1. Hahahaha! Det där kanske var straffet för alla gånger du mobbat oss som köper "märkesvaror" .. eftersom vi inte köper för märket då, utan för att vi helt enkelt provat ut det bästa :P

    SvaraRadera
  2. Nu ska du inte vara dum Johan! Bara för att du aldrig skulle köpa nåt annat än Heinz. :)

    SvaraRadera