torsdag 27 oktober 2011

Så många funderingar!

Hörrni! Idag har jag mycket på hjärtat! Hör här bara...:

För nåra veckor sen så fick jag ett brev hem i brevlådan från Statoil. Det stod så här: "Bäste kund! Den 17:e oktober stänger vi ner stationen i Säter. Eftersom du har tankat där så vill vi nu välkomna dig till någon av våra andra stationer i din region. Varsågod, här får du två kuponger som du kan lösa in mot kaffe och bulle. Välkommen!" Ja, typ nåt sånt där. Inte så noga. Trevligt tycker jag! Jag gillar gratis :)

Igår skulle jag tanka, så jag åkte förbi Statoil här vid jobbet. Tryckte på knappen "betala i butik" och i kassan sen så viftade jag med min kupong och sa: "Får jag ta varm choklad istället?" Kassörskan kollade på kupongen och log... "Ja visst! Varsågod!"

Lycklig gick jag till maskinen och tog mig en varm choklad och en bulle. Det var lite omständigt att komma på finessen med alla knappar och skit. Men till slut så!

Och vet ni... jag kände mig såååååå trendig med min mugg! Jag har ju lixom tittat lite trånande på alla som går med sina muggar med kaffe... ni vet muggarna har ju så fina lock med hål som man kan dricka ur med! Nu hade jag en likadan :) Sen att det var choklad i... skit samma! Dte var bara så trendigt att kunna släntra ut ur butiken och sätta sig lite nonchalant i bilen och ställa min mugg i mugghållaren... Weeee!

Idag var jag bara TVUNGEN att köpa ketshup. På Statoil. Trots att dom bara har Felix (dessutom med mindre socker...!) och jag vill ha Heinz. Men jag hade ju en kupong till! Så jag löste in den och fick känna mig trendig idag med. Mycket bra! Men nu undrar jag... Kan det vara så att jag lixom måste ta den där svängen nu och köpa en mugg varje dag nu? att få känna mig lite trendig? Vet inte om det är nåt bra... för chokladen är inte så himla god...

Ok, det var det ena. Nu kommer nästa grej. Jag flyttar snart! Ja det vet ni ju... Men jag kom ju på det för ett tag sen Och det känns så pirrigt! Jättekonstigt! Nu har jag ju haft sambo och tre hundar under nästan ett år... Men snart ska jag flytta från landet och in till Big City Borlänge. Jag har ett litet eget centrum med Coop Konsum, två pizzerior, en möbelaffär, en frissa, en inredningsbutik och Atg-ombud. Jag ser fram emot det jättemycket, att flytta.

Men sen så kommer det där lilla... men men men... Jenny då? Hur ska jag klara mig utan Jenny? Och Celma och Dora? Vi fem är ju lixom ett team nu. Den grejen känns lit jobbig tycker jag. Tråkigt att bli ensam igen!

Jag antar att man vänjer sig med det med... igen.

Sen en annan sak. Jag har tänkt en del på det här med el. Ja ni vet, det är ju sånt hallå kring att elen kostar så mycket. När jag blir stor och bor på landet med eget hus och sånt... då ska jag bygga ett vindkraftverk! Hade jag tänkt iallafall. För hör här:

Man kan sätta upp ett eget vindkraftverk, det försörjer mitt hus och eventuella uthus, gästhus där mamma bor och Lottas (systers) stuga där hon åker och vilar upp sig. Våra hus är självförsörjande från mitt vidkraftverk. Bra va? Och får man överskott så skickar man ut det på det allmänna nätet, behöver man extra om det blåser lite så får man det via det allmänna nätet. Det tycker jag är fiffigt! Eller hur!? Man ger när man får över och får när det fattas.

Men vet ni...? Det är skitsjukt! För jag tror verkligen att det här är en bra grej. Men vet ni, man får betala en avgift per år för att vara ansluten till det allmänna nätet!!! Det kostar nästan 5000 för att bara vara uppkopplad på det allmänna nätet! är inte det sjukt! Ska det inte löna sig att investera i egen kraft lixom? HELT SJUKT enligt mig.

Och en annan sak... det kostar ca 20 öre för att köpa el per enhet... sen läggs det på ca 60 öre i avgifter per enhet. Det är taxa för det ena och andra, skatt och skit... Sen hörni, här kommer det genomruttna... Man betalar MOMS på 80 öre! Alltså moms på skatten! Är inte det heeeeelt sjukt!?

Så vill man investera i sin egen kraft... då ska man absolut inte koppla upp sig och dela med sig... Icke! Galet...

Det är många saker som är ganska galna, hör här: En bonde byggde ett vindkraftverk vid sin gård, det här var ca 20 år sen, för att försörja sin ladugård. La ner massor med pengar för att börja spara utgifterna i längden. Efter ett antal år, när det äntligen började löna sig... då kom skattemasen och krävde in skatt på den el han producerat själv!!! VA?? Världen är helt galen.

Sen har vi en sak till... mitt nagellack. Under ett par år, tror det var i början på 2000-talet, så fixade jag naglar en gång i månaden. Allra mest var det för att sluta bita på naglarna. Och då fick jag dem målade i en massa coola färger och så. I samma veva köpte jag en del nagellack. Väldigt fina färger och bra kvalité på dem var det.

Innan helgen skulle jag måla naglarna, ni vet... lite sexy inför kryssningen. Så jag tjoffade på första lagret. Eller nej det är väl lite ljug... jag har ett system för det där med nagellack. Vill ni höra? Ok!
  1. Diska nånting, så nagelbanden blir mjuk och fina (eller ta dem direkt efter duschen, går oxå bra). Peta ner dem.
  2. Smörja nagelbanden med nån fet kräm typ Helosan eller nån olja.
  3. Vänta en kvart, tjugo minuter.
  4. Tvätta händerna och borsta naglarna med nagelboste modell mjuk och tvåla bort krämen.
  5. Peta lite till på nagelbanden så dom får fin form.
  6. Torka noga.
  7. SEN måla ett lager och låta härda lite.
  8. Ett lager med lack till.
  9. När det härdat ORDENTLIGT. Smörja händerna igen. Då åker lixom nagelbandet ner över kanten på lacket = snyggt!
Precis så här gjorde jag i torsdags. Men grejen är att det aldrig härdade... lacket. Det var lite så där svampigt jättelänge. Sen var jag tvungen att gå och lägga mig. Då råkade jag kladda runt lite i sängen med fingrarna så lacket vart alldeles "lakansväv-mönstrat". Inte så fint. På morgonen så var lacket fortfarande lite mjukt. Inte kladdigt, men lite... mjukt.

Jag tänker nu... kan det vara så att mitt nagellack är för gammalt? Att härdaren i det har dunstat? Jag tror det. Får nog kasta de där lacken som jag har därhemma.

Det får mig osökt in på maskara. I vintras när vi skulle gå på "Hela havet susar" så var Jennys kompisar över innan och hjälpte mig och Jenny att sminka oss. Jag och Jenny är lite noviser på det där... gör det inte så ofta. Så vi fick lite hjälp. Så skulle jag bara lägga finishen med lite maskara... tar fram min och ska grejja på den. Då säger Paula: "Du Kattis, den ser lite torr ut den där maskaran?" Jooo... jag fick den av min syster för ett par år sen för hon tyckte den var dålig, att den hade torkat lite... svarade jag då. Då skrattade alla. Tydligen så är det bäst före datum på smink :) Jag köpte ny maskara på båten när vi åkte till Åland i September :D

När jag satt och kollade vad jag skulle ha med mig till i helgen, på kickoffen, så satt Jenny i mitt rum. Jag satt med min lilla sminkväska och plockade vad jag skulle ha med... så kom jag till underlagskrämen. Och så frågade jag Jenny om jag skulle ta med den. Då sa hon: "När köpte du den då?" Jaaaa... ett tag sen. Typ ett par år sen... innan jag fick maskaran iallafall... Då tyckte hon att jag skulle slänga den. Man ska tydligen inte ha smink som är äldre än ett år typ. Så den åkte i sopen.

Men det gör inget, för jag fattar ändå inte hur man gör med sån däringa kräm. Det ser ju ut som man har nån jävla mask på sig... Inte jag lixom. Så det får duga med lite concealer under ögonen och på blämmorna. Sen puder på det. Lite blusher och sen är det klart! Jaaaa... syrran har sagt hur man ska göra med ögonskuggegrejer med... ljust längst in och på halva ögonlocket... sen en lite mörkare... mitt på och sen den färgen man vill ha på resten. Blir fint det! Och så lite eyeliner och så på med nya maskaran! Som ny :)

En sväng med lipliner och sen på med lite läppstift = Filmstjärnan är född ;)

Men guuuuud så jobbigt! Det där fattar jag inte att man orkar hålla på med innan jobbet... nej fi fan! Då räcker borsta tänderna och kollar så man inte har nå morrongojs i ögonvrårna. Det får duga.

Nu har jag bara en sak till... och om du orkat läsa så här långt... GOOD WORK! Men nu är det bara en sak kvar: Ha en fin dag!

4 kommentarer:

  1. Ha ha ha, du är rolig du , orkar läsa gör man. Men hur orkar du få till det och skriva??

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hörrödu novisen! Mascara stavas det :)

    SvaraRadera
  3. Och jag får ett hus också :-)

    SvaraRadera
  4. Hahahaha! Ok mascara då... felåt!

    Jo jag tänkte att du skulle bo på min gård sen! Det blir väl fint?

    SvaraRadera