fredag 28 oktober 2011

Om man tänker efter

Nu ska jag berätta en sak.

När jag gick i gymnasiet, vilket var 92-94, så fanns det fortfarande 2-åriga utbildningar. Jag gick en sån. El-Teleteknisk. I grund och botten så blev man Elektriker när man gick där. Jag trivdes bra och hade världens bästa klasskamrater och lärare. Vår lärare var väldigt bra med just att känna av stämning och så där. Han såg till att killarna inte utsatte mig för en massa gliringar och så. Det tycker jag var trevligt. Han var kanon!

Ok, så jag gick två år i gymnasium. Då, på den tiden, så rekomenderades att man sökte och gick ett påbyggnadsår. Jag hittade en påbyggnadskurs som hette "Data och Elektronik". Jag kom in och påbörjade det året hösten 94. Det var en ganska bra utbildning vad jag minns. Det var Oskarshamn och Göteborg den fanns i. Jag sökte båda kom in på båda men valde Göteborg. Till mammas stora fasa tror jag. Släppa iväg lilla barnet på egen hand till stora staden i väst :) Men det gick fint! Jag hade min första egna lägenhet och hade ett fint år.

Under sista terminen skulle man göra ett projekt. Antingen två och två eller ensam. Jag hade en idé. En väldigt bra idé tyckte jag. Kolla här:

En mycket fiffig idé.
Så här: Då, på den här tiden, använde man inte mobilen som väckarklocka. För det fanns knappt mobiler. Kanske fanss, men det var inget gemene man hade. Således inte jag heller. Iallafall. Man hade klockradio som väckarklocka. Min idé var att bygga en klockradio med en funktion att tända sänglampan med. Man skulle kunna koppla in sin sänglampa i radion och få den att tändas när det var dags att gå upp. Fiffigt va?

Som bonus tänkte jag att man kunde involvera en dimmer... så det lixom vart ljust lite lagom fort. Mycket trevligare! Eller hur?

Min lärare sa: Kattis, det går inte. Och det är ingen bra idé, det är för komplicerat. Du får komma på nåt annat.

Så jag gjorde en digital klocka istället. Den gick fel och drog sig... men min idé fanns kvar där i bakhuvudet. Jag ville verkligen ha en klockradiolampa. För att vakna till min favoritradiokanal och min lampa skulle tändas i lagom takt. Perfekt! Och detta var i början på 1995.

För ett par år sen lanserades:

Wake-up lamp!
Woila! Min idé förverkligad! Och vet ni? Jag har blivit stenrik på det. Philips köpte min idé och tog fram en produkt som har blivit en succé. Helt fantastiskt! Eller hur?

Eller var det så att min lärare i Göteborg SNODDE idén och sålde den? Eller kanske någon av mina klasskamrater??? Kanske var det Sebbe som satt bredvid mig som snodde den där idén och sitter nu och polerar sina guldtackor.

Ja så tror jag att det är! Snåla jävlar! För inte fasen har jag fått nåra stålar för min idé! Det är fantastisk intressant att just det jag kom på 1995 har blivit en produkt 10 år senare. Eller KAN det vara så att nån annan hade kläckt idén i Philips produktutvecklingsteam?

Men jag kan säga mina damer och herrar... det var jag som kom på Wake-up lamp! Bara så ni vet det! Släpp aldrig nånsin en bra idé utan att först testa den... tro inte på alla som säger att det är en dålig idé. Det kan kosta er royalty på en bra produkt.

Jag är övertygad om att hade jag vågat tro på min idé 1995 hade jag varit rik idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar