tisdag 25 oktober 2011

Läkaren säger...

"Du måste sova!"

Ja, så är det. Jag har haft lite problem ett par månader med apparaten. Ja, precis, DEN apparaten :) Men få inte för er nu att jag har kli eller prickar eller nåt, för det har jag inte. Jag har bara haft lite oregelbundna "dagar" i cykeln så att säga. Eller man kan säga att jag BARA haft "dagar" i cykeln. Lixom ingenting där emellan. Inga dagar utan. Aja, skit samma. Det var inte det viktiga. Men inget kli eller prickar, ok?

Så läkaren sa: Du måste få rutin i din sömn. I din ålder så måste man ha kontroll på stressen.
Jag svarade: Jag är inte stressad.
Läkaren sa: Ok, men du hade ju precis bytt jobb och fått nya rutiner?
Jag: Jo... men det är inte stressigt på jobbet. Jag har ett jättebra jobb!
Läkaren: Men hur ser det ut på fritiden då? Vilar du på helgerna?
Jag: Njae... det är ju inte så att jag har helger fria så där ofta direkt...
Läkaren: Och i veckorna då? Har du fullt upp i veckorna?
Jag: Jooo... kanske det. Det är ju sällan det är en kväll utan något alls...
Läkaren: Jaha, men ok. Det är ju så att man måste ge sig tid att vila oxå. Annars kan kroppen haka upp sig.
Jag: Ok, då ska vi se till att jag gör det, vilar alltså. Så jag kan haka ner kroppen igen.
Läkaren: Ja, det tycker jag.
Jag: Då säger vi så.
Läkaren: Då säger vi så.

Så nu måste jag se över min sovrutin. Jag tycker att jag gör det mest HELA tiden, nojjar över att jag sover för lite. Men tydligen så räcker det inte. Läkaren tror att om jag får kontroll på min sömn så får jag bättre perioder mellan "dagarna", eller iallafall FÅR perioder mellan. Så det inte blir som en enda lång cykel med "dagar" hela tiden. För i min ålder så måste man ha kontroll över stressen och tillåta sig att vila.

Jag känner mig gammal när han säger så! Jag tycker ju lixom att det finns massor med människor som är äldre än mig och håller högre tempo. Men alla är väl individer förstås. Det var ju under ganska hård arbetsbelastning och stress även privat som jag fick giftstruma... så visst, alla är väl olika.

Jaja, vi får väl se. Jag ska ha som regel nu att släcka innan 22... så börjar vi där får vi se :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar