tisdag 6 april 2010

A la Kattis - Renskavsgryta

Ett recept som man egentligen kan ha vilket kött som helst i. Samma grund har jag till fläskfilé, lever, renskav och ibland kyckling.

Ingen aning om hur många det räcker till men jag skriver ner det ändå bara rakt av :o)

1 pkt renskav, viltskav, hjortskav.
1 lök, hackad eller klyftad 
Ca 8-10 champinjoner (kanske färre om dom är jättestora...)
2,5 dl grädde, matlagningsgrädde, minimat eller vad man nu vill ha. Jag använder nästan alltid Oatlys Imat (havregrädde finns i 13 % fett och 7%), nyttigare och godare tycker jag!
Vatten
Soya
Salt
Peppar
(tomatpuré, curry, örter, paprikapulver, lingonsylt... lite beroende på vilket kött jag har i)

Stek champinjonerna och löken. Ta upp ur pannan. Stek renskaven och dela med en stekspade eller gaffel. Lägg i lök och svamp. Salta och peppra. Häll på "grädden" och lite vatten, soya och smaksättning. Till skav passar det med lite lingonsylt eller tomatpuré. Det är sötman man vill åt för att mjuka upp viltsmaken. Har man osötade lingon funkar det med.

Låt puttra ihop och ha i mer soya eller kryddor efter smak. Gott med potatis, ris, bulgur eller potatismos till. Lite lingonsylt vid sidan av är oxå gott.

Detta recept funkar alltså men nästan vilket kött som helst. Till kyckling passar det med curry... till lever passar paprikapulver och tomatpuré... 

En annan variant på detta recept är samma grund med kött och grädde, men man skippar soya och kryddor och har i en burk med Creme Bonjour, sån där mjukost i burk. Vilken smak som helst funkar. Ta vad du gillar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar