lördag 17 april 2010

Igår tog jag bussen till jobbet, det är bevisat nu... Jag är från en annan planet

Igår fredag hade jag bestämt att jag skulle in till stan efter jobbet och det lovades ju busväder så det blev bussen till jobbet.

Jag var nervös! För att åka buss... jag vet att det låter lite galet. Men efter alla turer med bussarna här så kändes det lite pirrigt! Så kom bussen iallafall där på morgonen...

Jag: Hej, jag vill åka till Visborg, jag har börskort...
Han: Va sa diu?
Jag: Visborg, betalar med börskort...
Han: Jao jao... vart vill diu ga av da?
Jag: Vart jag vill gå av?
Han: Jao?
Jag: (tänkte febrilt... måste man tala om vart man ska gå av nu oxå?? Men hur minns han vart alla ska går av lixom????) Jaaa... jag tänkte... *tvekade*
Han: Ja släpper aov di vid stejnen pa felte
Jag: Vad sa du?
Han: Ja... du får ga av vi stejnen pa felte.
Jag: Ok...

Efter detta visste jag inte vart jag skulle ta vägen! Vad fasen gör jag? Så jag ställde mig vid en stolpe där jag kunde hålla i mig och väntade. Jag hade tänkt att åka med in till stan och byta buss. Men tydligen så tyckte inte busschauffören det.

Så kom vi närmare stan... och precis innan man kommer in till stan kommer det en öppen gräsyta... fält? (felte) På denna yta finns en sten... Oscarstenen. (Stejn) Met finns ingen busshållsplats här. Men tydligen tyckte han att här skulle jag gå av och gå över fältet till Visborg (som ligger på andra sidan detta område) för han körde in till sidan och tittade uppfordrande på mig i backspegeln.

Så det var bara att gå av det. Snopet!

När jag skulle hem så vart det en favorit i repris:

Jag: Hej, jag vill åka till Vibble.
Han: Vibble... ok. Varsagaod. 14 kr.
Jag: *håller fram mitt busskort mot läsaren* Piiiiiiip!
Han: Jahaaao, du har börskaort... da gör vi sao har... Niu sa, varsagaod.
Jag: Tack så mycket...

Jag undrar om jag nånsin kommer kunna åka buss här utan att känna mig dum! Jag vet ju att det säkert fungerar jättebra för infödingarna... men jag och Gotlands Lokaltrafik är inte kompisar. Men lite kul är det ju oxå... att man som 34-åring inte klarar av att åka buss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar