tisdag 22 december 2009

Traditioner när det kommer till julmat?

Hörrni... jag tänkte på en sak... Jag hör så många olika saker som folk MÅSTE ha på sina julbord. Jag antar det ligger i vart man är född och hur man har det via sitt arv.

Kan ni som läser inte tala om vad som är viktigt för just DIG? Det skulle vara kul att se om det skiljer sig från norra sverige till södra...! Pliiiis??

Jag kan börja:
Skinka
Köttbullar
Sill, inlagd framför allt
Lax, varmrökt
Jansson
Julknäcke
Stark ost
Kycklinglevermousse (fast det hittade mamma recept på för ca 15 år sen.)
Ägghalvor m räkor
Risgrynsgröt (till frukost)
Knäck
Julmust

Som ni ser så har jag rätt "vanliga" saker. Sen har det kommit till löjrom, gräddfil och lök. MÅSTE ha det!

Berätta! Vad har Du för måste? 

2 kommentarer:

  1. Rödbetssallad - vill jag ha! :)

    // Storasyster

    SvaraRadera
  2. stekt löksill
    jansons
    sardeller med kapris
    massa gott folk och ....
    ostar, starka som attans med lite vörtbröd under
    KRAM I MAZZZZZZOR på dig i julstök

    SvaraRadera