söndag 20 december 2009

Tänkte på det här med fylla.

Jag har två aspekter på det jag funderade lite på.

Den ena är att man hör så mycket om hur mycket man ska dricka på julafoton... "Man måset ju ha snaps, öl och sen en wirre på kvällen!" Och innan det är det dessutom spetsad glögg. Ju starkare desto bättre. Varför är det så?

Hos oss har det aldrig varit en högtid för att supa sig full på. Jag hade en partner tidigare i livet vars familj drack från minut ett vi samlats för att fira jul. Spetsad glögg (och det var inte liiite spetsad), snaps till sillen (ett antal) och sen öl till maten. Inte en öl utan många. Efter det var det öl och wirre på kvällen. Alla vart jättefulla. Inte jag dock. Men de andra. Så småningom vart det bråk i familjen pga av att dom druckit.

Lite främmande för mig hela den grejjen. Jag säger inte att det är fel att dricka på jul. Det är ju allas rätt att göra som man vill. Men för mig känns det lite avigt. Det är väl inge mysigt att vakna bakis på juldagen? Min mamma fyller år på juldagen så för oss är den dagen lika mycket värd som julafton. Men jag tror faktiskt inte att vi hade supit på julafton ändå, om nu inte mamma fyllt dagen efter.

Ja ja... alla gör ju som dom vill så klart. Men jag kan tycka att det känns tråkigt att i Sverige över lag så har vi en kultur där vi firar genom att dricka sprit. Alla högtider är vikta till att vara full. Lite märkligt ändå.

Sen en annan sak jag tänkte på... I min klass ser jag fenomenet så tydligt. När vi sitter och pratar om helgen, vad alla ska göra och så. Så ligger fokus på att festa. "Jag ska supa i hegen, vad ska du göra?" Och berättar man historier om saker man varit med om handlar det uteslutande om episoder som innefattar vad dom gjort på fyllan. Lite intressant! För jag kan säga att visst är det mycket tok som händer just när man är lite på kanelen. Men man minns ju sällan precis hur det var eller hur det slutade. För oftast slutar det ju helt bra!

Sen det här med att festa, VAD exakt är det i begreppet som är så lockande? 
  1. Dricka sprit.
  2. Vara full.
  3. Träffa kompisar.
  4. Dansa.
  5. Ragga.
  6. Fylleäta på McDonalds
  7. Bakis dagen efter.
  8. Göra av med MASSOR av pengar.
Jag kan bara se 2 kanske 3 saker som är riktigt kul med att festa. Träffa kompisar, dansa och "vara full". Fast just att vara full är ju sällan det roliga. Vägen dit är kuligare. När man börjar fnissa och har kul åt allt. Men sen... när man blir full så är det ju inge kul längre.

Och NEJ det handlar inte om att jag håller på att bli "gammal"! Jag har aldrig tyckt att det är askul att festa och dricka mig full. Mår ju så himla pyton dagen efter. Jag går jättegärna på fest utan att dricka, jag har oftast fantastiskt kul ändå!

Men jag får alltid förklara mig. Varför kan man aldrig få bara dricka cola utan att man måste förklara sig? Ingen behöver ju motivera varför man dricker öl eller cider. Märkligt det där!

Ja ja... det var bara en liten fundering...

2 kommentarer:

  1. Du har sååå himla rätt i det du skriver...
    du är fortf bäst..
    Hälsa alla från mig. Själv är det första gången på 6 år som jag ska vara ledig på julafton får se hur länge jag står ut.....
    Puss Puss J

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med dig. Vi firar alltid jul nyktert. Jag kan förstå om man vill ta ett glas till maten eller så, men inte supa på julafton.
    / Jenny

    SvaraRadera