tisdag 31 augusti 2010

Hunduppfostran

Jag har en väldigt enkel hund. Hon är följsam och mjuk. Jag kan ha henne lös överallt och hon kommer när jag ropar. Hon går snällt in i duschen när jag ber henne och hon sitter, ligger eller står blick stilla när vi ska klippa klorna. Om jag pekar på en filt eller hennes bädd och säger "gå och lägg dig" så knallar hon dit jag pekar och lägger sig. Om hon ligger på sängen och jag ska bädda upp för att gå och lägga mig går hon ner när jag säger åt henne och hoppar inte upp igen självmant om jag inte säger till henne att göra det.

Min hund kan följa med var som helst, hon knallar på bussar och tåg utan att tveka nämnvärt och hon finner sig i att följa med på mina upptåg utan att protestera. Hon går ihop med vilka hundar som helst och hon är tydlig i sitt hundspråk. Hon skäller inte på andra hundar ute och hon uppför sig alltid som en dröm.

Blessin kan vara ensam hemma utan problem och hon är en glad och underbar hund.

Men jag undrar... hon måste vara smart och slug som en liten uggla... Hon vill ligga nära nära när vi myser och får hon inte det så ålar hon sakta, sakta närmre tills hon ligger så nära som hon själv valt. Hon vet när det börjar bli dags för middag och kommer då och flinar upp sig och tigger. Jag säger åt henne att det inte är dags än och att hon ska gå och lägga sig... hon gör det och återkommer sen igen efter ca 2 minuter. Hon fortsätter tills jag ger upp och ger henne mat (givetvis oftast en stund före hennes normaltid). Sen går hon och lägger sig nöjd och slickar sig om munnen.

Efter duschen hoppar hon på alla fyra ut i hallen och fram till garderoben där hundgodis och tuggben ligger på en hylla. Jag går efter och tar fram ett gott ben smaksatt med bacon. Hon tar det i munnen och spottar ut det. Jag tar det i handen och säger: "Titta! Mmmm! Gott ben Blessin!" Hon tar det i munnen och spottar ut det. Jag tar benet och går mot hennes bädd, där hon brukar ligga och tugga ben. Hon skuttar efter och tar ett hopp ner i sin bädd och tar emot benet... ställer sig upp och spottar ut det utanför bädden.

Sen springer hon till garderoben för att visa att visa att det hon vill ha finns inne i garderoben. Burken med små hundgodisar. Jag tar baconbenet och visar det. Hon ignorerar mig och stirrar på garderoben... Ok, jag ger upp. Öppnar och ger henne ett par stycken... med baconbenet fortfarande i handen. Hon mumsar i sig sina godisar och tittar sen uppfordrande på mig och vill ha mer. Jag håller fram benet och hon tar det... och spottar ut det. Jag säger: "Nej du! Du får ta det jag har tagit fram till dig!" Går demonstrativt och sätter mig vid datorn och hon sitter i hallen med baconbenet vid framtassarna på golvet.

Bara sitter där. Jag ger upp... går fram till henne och då flinar hon och gör lekinviter... jag tar baconbenet och lägger det i garderoben. Ger henne nåra godisar till och sen ett tuggchips. Smaklöst och vitt är tuggchipset men hon tar det glatt och struttar till sin säng. Jag tittar på de dyra baconbenen jag köpte till henne... min lilla prinsessa... hon vill ha det billiga smaklösa tuggchipsen. Inte baconben...

Hon tuggar förnöjt i sig sitt chips och hoppar sen upp i sängen och kurar ihop sig på kudden som jag sagt från början att hon inte får ligga på. Hon ligger och kikar på mig genom ett halvöppet öga... och vet ni vad jag tror... hon tänker:

"Jag har dig som i en liten ask... jag dresserar dig precis dit jag vill...!"

Nu sover hon och jag undrar, är det jag som lyckats med henne eller hon som lyckats med mig? 

1 kommentar:

  1. Haha så lik Canyo i sättet så det är skrämmande. mamma upp i dagen.

    kram Stina

    SvaraRadera