tisdag 24 augusti 2010

Cykel är ett fordon!

Att det ska vara så himla svårt! Jag fattar inte... VET inte "folk" att en cykel är ett fordon?

Blir galen av att inte bli behandlad som att jag framför ett fordon när jag cyklar! Jag cyklar ju överallt nu när jag inte har nån bil. eller jag lånar ju bil ibland, men jag har ingen egen. Så jag cyklar. På cykelvägarna är det tydligen väldigt svårt att veta vilken sida man ska cykla på om man möter varann... Hur kan det komma sig? Cyklist möter cyklist, det är glasklart man möter den andra och passerar på höger sida. Alltså man får den mötande cyklisten på vänster sida. Hur svårt kan det vara?? Precis som på sjön och på vägarna.

Nej nej... man ska vela och se ut som sju svåra år! Va fan... håll din sida så behöver det inte bli så himla jobbigt.

Sen om jag som cyklist cyklar på vanlig väg så är jag ett fordon och ska behandlas som det. Kör du om mig med bilen så går du ut lite i körbanan och passerar när det känns säkert. Man stryker mig inte så att mitt styre nästan fastnar i din backspegel!!! Och tuta för fan inte heller för att markera att du kommer, jag blir skiträdd om du kommer upp nära mig och tutar! Vet du hur högt det låter om din bil är en meter bakom mitt backdäck?

Står jag i en korsning och har "lämna företräde"-skylt så ska jag lämna företräde åt all annan trafik... du ska inte stanna och vinka fram mig. Det är snällt av dig... men allt som oftast så gör inte alla i korsningen samma sak och då blir jag köttfärs under en buss om jag tar sats och laddar genom korsningen för att du vinkar frenetiskt! Det funkar inte att du hittar på egna regler för att verka trevlig och generös... FÖLJ TRAFIKREGLERNA!!!

Och du... ingen jävel kan veta om du ska svänga om du inte blinkar!!! Dessutom är din bil väldigt mycket hårdare än min kropp. Så visa respekt och följ det regler som finns för att framföra ett fordon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar