måndag 18 oktober 2010

Mamma är duktig hon :)

Mitt inlägg om att jag ville ha recept var det ju inget vidare respons på... men mamma kan man lita på! Hon skickade först ett recept på köttfärspaj. Jag har inte testat men så jag litar på att den är god... jag menar, det är ju ändå mammas recept! Sen idag fick jag en länk till ett recept till : Länk till köttgrytan.

Dock tillägger hon även : "Den här åt vi igår, mums. Fast jag lassade ner allt i lergrytan, 250 grader i ca 2 tim- Kanske skulle jag hällt i lite vatten också, det blev väldigt koncentrerat. Kanske minska lite på nejlikan också :-)"

Så nu måste man ju testa dessa recept... men jag blir allra mest intresserad av grytan. Mat i lergryta är sjukt gott och nu när det är höst så är det mycket trevligt med grytor! Här nedan kommer receptet på köttfärspaj: 

Köttfärspaj

3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
2-3 msk vatten

Fyllning:
2-3 hackade gula lökar
200 g färska skivade champinjoner eller 1 burk konserverade
5hg nötfärs
2-3 msk margarin
1 dl syltlök
½ dl finklippt persilja
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 ½ dl ketchup
½ - 1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
3 hg strimlad rökt skinka (eller 1 pkt bacon)

Täcke:
3 dl vispgrädde
3 äggulor
2 msk vetemjöl
5 dl (1hg) stark riven ost
salt, peppar, några droppar tabasco

Gör så här:
  1. Smula fettet i mjölet, tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen.
    Låt den vila kallt en stund. Tryck eller kavla ut degen i en pajform
    och förgrädda den ca 10 min i 200o
  2. Fräs lök, svamp och färs tillsammans. Blanda ner syltlök, persilja
    ketchup och vitlök. Smaksätt med salt och peppar. Lägg i skinkan.
  3. Vispa grädden rör ner mjöl, gulor och ost. Krydda.
  4. Häll färsröran i pajformen och över den gräddtäcket. Grädda pajen
    ca 30-40 min i 200o eller tills den stannat. Servera med grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar