torsdag 29 mars 2012

Spela med eller avslöja sig?

*det ringer på dörren på jobbet och en kollega släpper in larmkillen som sköter om larmet i våra lokaler*

Han: Hej, du vi har ett litet problem. Passersystemet där nere i porten, vi behöver uppdatera det.
Jag: Jaha, ok.
Han: Ja du vet att vi måste lägga in nya personer i systemet, men databasen är trasig.
Jag: Ok, det är ju inge bra.
Han: Nej, det är inte det. Vi behöver uppdatera hela systemet. Och då skulle vi behöva lista på alla som har bricka att komma in.
Jag: Ja, men det kan jag fixa. Du behöver namn, tag-nummer och telefonnummer, eller hur?
Han: Ehhhh... jaaa... *tittar förvånat på mig*
Jag: Men det fixar jag.
Han: Bra. Sen tänkte jag på eran läsare utanför dörren... Den ligger inte i samma system tror jag.
Jag: Nej den är av annat fabrikat.
Han: *tittar igen och undrar* Jooo... det kanske är så.
Jag: Så dom pratar inte med varann.

Vi går ut och tittar på den läsaren, han undrar:

Han: Ok, men undrar just vart den läsaren är kopplad... Den måste ju ha en central nånstans.
Jag: Jag tror det är en "stand alone".
Han: Nu tar du fram ord som är från branschen... är du lite insatt?
Jag: Jo, jag har jobbat som larmtekniker i 15 år.
Han: Ok, då behöver inte jag förklara för dig om allt det här?
Jag: Haha, det är ok. Jag kan inte alla system och vet ju inte hur det är uppbyggt här.
Han: Hehehe... nej det är klart. Men ok, då vet du att vi behöver listor och vad de behöver innehålla?
Jag: Japp!
Han: Bra, då hörs vi av då?
Jag: Japp, det gör vi.

Ridå.

*klappar händer* LITE roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar