måndag 4 juli 2011

Måndag!

Uppe med tuppen! Eller egentligen inte. Jag var uppe med Jenny och hon är ingen tupp. Men iallafall. Jag gick upp när Jenny hade duschar klart. Dock vaknade jag när hon gick upp så min dag startade när hennes klocka ringde.

Iallafall :) Upp i ottan och in med lite keso och ägg i munnen. En vitamin och en allergitablett. Sen på med tejp på fötterna och Baggenbälte runt midjan. Hundarna i sina selar och ut. Det var lite kyligare än förra veckan. Men bra för oss alla fyra. Vi knallade fram och tillbaka till Torsång, det är 5 km enkel väg. Så 10 km lite drygt vart det. Bra morgonprommis!

Torsång uttalas "Tåschång". Inte "sch" som i "kjol" utan som i "skönlitteratur"... typ. Hårdare "sch"-ljud. Jag sa Toor-sång som värsta Stockholmaren när jag flyttade hit :) Men nu vet jag bättre: Tåschång.

En annan ort heter St Skedvi. Eller det stavas så. Stora Skedvi. Som sked som man äter med, med "vi" på slutet. Men icke! Skääve. Med Sch-ljud som i "Gibraltar". Schäääve. Med lååångt ä.

Det kommer ta tid för mig att lära mig dalmål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar