fredag 17 juni 2011

Svensk sommar tidigt?

Dasspappret tog slut... så jag begav mig ner för att köpa nytt. Regnet föll stilla och det var ganska kallt. Eller, kallt kanske var att ta i. Men svalt kan man definitivt säga att det var. Som det brukar vara i juni. Knallade in i affären och tog papper under armen. Så fick jag se nåt!

Knallröda svenska jordgubbar!!! Va? SÅÅÅÅ fina var dom. Och vid den här tiden på året brukar det endast vara kungen som har råd att köpa jordgubbar... Eller, han FÅR dem ju. Köper inte. Men skit samma, ni fattar vad jag menar. Jag kände hur snålvattnet rann till och jag tvekade lite i steget.

VAAAHHH!? 20 kr litern??? Va? Nu? Så billigt? En vecka innan midsommar? De brukar ju kosta skjortan och ett par bralllor (med skärp, skor, kavaj och slips...!) att köpa jordgubbar ju! Helt galet!

Nu är det ju inte SÅ billigt om man jämför med att mamma köpte för 10 kr litern i Småland för en vecka sen. Men det är ju lixom nere där. Där solen alltid skiner och rapsfälten redan är gula. Småland. Men i Stockholm där det regnar jämt och asfalten blänker av vattnet, här hittat man inte jordgubbar för 20 kr litern innan midsommar. Så är det bara.

Så jag köpte en liter. Jag gjorde det. Trots att jag äter LCHF. Där ska man väl vara lite återhållsam med frukt. Men svenska jordgubbar är undantaget. GALET! 20 kr litern på dyr-Ica i Sigtuna.

Gudomligt goda... och enligt LCHF äter man grädde. Ingen lightglass eller lättmjölk... Grädde, vispgrädde. 40 %. SJUKT gott!

Regn ute, jordgubbar och grädde i magen. Nu är det sommar!!

1 kommentar: