onsdag 8 juni 2011

Bygga, snickra och dona

Idag bar det av till Kalmar och IKEA. Mamma hade en liten lista på grejer som hon skulle inhandla. Det stora på listan var två köksskåp med inredning, bänkskiva och sockel. Sen lite nya knoppar till köket och en spegel till badrummet. Handdukshängare till badrummet blev det med och sen var det fullt på vagnen.

Jag frågade mamma: Vem ska bygga ihop det här då?
Hon svarade med ett leende: Du!
Sen gick hon och köpte en kanelbulle till mig och lite dricka. Jag fick sitta och begrunda... Nu föll plötsligt alla bitar på plats:

Mamma: Du, tror du att du vill komma och hälsa på lite senare i vår?
Jag: Jo, det hade jag tänkt. Passar ju bra nu innan jag ska börja jobba.
Mamma: Jaaa... det vore trevligt! Så kan vi umgås och ha det bra!
Jag: Japp, jag funderade på månadsskiftet maj/juni nånting.
Mamma: Ja! Då får vi ju tillträde till huset med, så vi kan ju grilla och så där.
Jag: Vad trevligt!
Mamma: Jo... jag tänkte att om du vill... så kan du ju stanna ganska länge.
Jag: Vad menar du då?
Mamma: Jaaa... Leif åker bort den 7:e och kommer hem den 9:e. Då kan vi umgås bara du och jag.
Jag: Ja, vad mysigt!
Mamma: Jag kanske vill fixa lite grejer då, jag kanske behöver lite bärhjälp...
Jag: Det kan vi ordna.

Nu när jag är här så har det helt plötsligt uppkommit en to-do-lista:

Möbla och flytta runt kartonger.
Handla på IKEA.
Montera köksskåp med inredning, skiva och sockel.
Hänga gardiner.
Sätta upp tavlor.
Hjälp med att packa upp.
Köpa blommor och plantera.

Bitarna föll på plats där på bänken på IKEA. Jag är på arbetsläger. Mamma pekar och jag utför. Min gestapo-mamma.

(Och ni nu som inte känner mig så väl... och som inte VET att jag skriver detta med glimten i ögat... ni får ett förtydligande här: min älskade mamma förväntar sig aldrig att jag ska göra en massa saker åt henne. Jag gör det med glädje och hjälper henne gärna med sånt jag kan. Hon och jag är ett superteam och vi får det mesta gjort. Ok, det är lite så att hon är hantlangare och jag fixar. Men vi flyttar berg om det behövs :) Så jag är här och hjälper henne för att jag VILL göra det. Tänkte bara så ni inte tror att jag faktiskt är så elak som inlägget kanske ger intryck av.)

1 kommentar:

  1. Ingen kan väl tro att du är elak?! <3
    Kram från storasyster

    SvaraRadera