fredag 10 juni 2011

Jenny

Jag fick en bok av mamma. Hon hade köpt den för länge sen till mig men nu fick jag den. På tåget från Berga till Linköping fanns varken mottagning på mobilen eller uttag för ström till datorn. Så jag plockade fram boken och började läsa. Jag läser sällan böcker, jag lyssnar på dem i mobilen när jag går på prommis.

Nu slog jag upp boken och fick snabbt slå ihop den två timmar senare när det var dags att byta tåg. Nu, knappt en timme efter att jag öppnat den igen så har jag läst klart...

Hemsk, stark och mycket bra! Jonas skriver så härligt rakt och använder ord med mening. Grymt bra bok. Den väcker så mycket minnen till liv från min egen barndom och ungdom. Kan sätta hans karaktärer i boken på mina egna klasskamrater. Vi hade oxå en Jenny.

Vad jag vet så blev hon inte våldtagen. Men vi hade en Jenny, en Juha, en Stefan och en Charlotte... Alla han skriver om i boken kan vara tagna direkt ur min barndom. Vem av alla jag själv var är jag lite tveksam till. Kan ha skiftat något under åren.

Men vi hade en Jenny och jag undrar om hon har ett bra liv idag?
Published with Blogger-droid v1.6.8

1 kommentar:

  1. Synd kanske att jag inte läste den först.
    Bra att du kunde läsa den på tåget.
    Kram

    SvaraRadera