fredag 17 juni 2011

Galet nervös

Jag knallar runt i lägenheten och plockar... jag tvättar i tvättstugan och rensar bland mailen i mail-boxen... jag raderar sms på mobilen... jag stirrar på tv:n... Men de enda tankarna som snurrar i mitt huvud är morgondagen. Avesta. Utställning.

Det är den 18:e juni imorgon och Rivendells L-kull fyller 2 år. Det känns som igår som jag satt och tittade på de 8 underverken i lådan. 6 svarta och 2 röda. De där röda stack ut och det är ju de enda röda efter Blessin. Jag var fascinerad! Båda två tog en plats i mitt hjärta där på en gång. Hanen var kraftig och stark direkt och tiken likaså. Jag tror att det var klart redan då, nån av de första dagarna, att den där tiken skulle bli min.  Jag hade väl kanske inte tänkt så mycket kring att spara nåt ur kullen... men det blev lixom nästan oundvikligt!

Det dök upp ett underbart trevligt par som gärna ville ha en röd tik. Efter lite pratande och ett besök så frågade jag om dom kunde tänka sig svart eftersom jag kanske ville ha den röda på foder. Dom sa då att dom kunde tänka sig att vara fodervärdar. Super! Vi träffades fler gånger och det kändes klockrent! Karin och Henrik kändes som rakt igenom underbara människor och jag är superglad att dom ville vara fodervärdar åt Lava! Det som är så kul när man hittar såna här människor är ju att när det klickar så bra som jag tycker det har gjort med dem så går allt så himla lätt. Det är öppen kommunikation och allt som oftast blir man riktigt goda vänner. Karin och Henrik, ni är verkligen super-fodervärdar, bara så ni vet det!

L-kullen är ju efter Blessin och Lilla Enebys Bobby, hela kullen har visat sig vara genomtrevliga och glada hundar. Uppfödarens dröm! Det är tyvärr så att alla 3 svarta tikar gick på export. En till Lettland, en till USA och en till Finland. Alla till uppfödare. Det är bara Lava kvar i Sverige när det kommer till tikarna. Av hanarna finns alla utom en i Sverige. Luke bor i Norge, Zappa (Lucas) i Sthlm, Lexus oxå han i Sthlm och sen Kvintus i Helsingborg. Det är Kvintus som är den röda hanen. Kullen som helhet är väldigt jämn och både jag och Cathrine är nöjda med hur den blivit!

Men tillbaka till nervositeten :) Jag ska nu alltså ställa min (och Karins, Henriks och Sixens) lilla Lava för första gången i öppen klass imorgon. Hon har två cert och nu står hon inför championat. Jag har ganska små förhoppningar på morgondagen, det är många fina tikar med! Men jag är ändå sjuuuukt nervös!

Det är på sätt och vis min allra första EGNA hund som jag jagar championat med. Whilda ställde jag ju mycket och var stolt som en tupp när hon blev Champion ett par dagar efter sin tvåårsdag. Men Whilda var på halvfoder och det är inte riktigt samma sak... Sen nu med Lava är det ju på nåt sätt min start på mitt egna namn. Första egna kullen är planerad, första gången jag jagar något enbart för min egen skull. Lava är ju min stamtik i Aliennes. Det är skitnervöst! Hon är vald av mig ur en kull jag planerat, hon är så mycket mer än bara en hund som ska få valpar... Hon är Lava. Min lilla Lavali!

Så håll tummarna imorgon... jag kommer nog inte vara nåbar under förmiddagen. Nu måste jag gå och vika lite tvätt... jag kan inte sitta still längre :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar