söndag 12 september 2010

Reinfeldt

Jag skulle aldrig kunna vara politiker. Jag är alldeles för ärlig. Satt och kikade på Nyhetsmorgon och alldeles nyss var det sista tillfället av en serie inslag dom haft nu inför valet. En partiledare bjuds in och får ta med en valfri person. Idag var det Fredrik Reinfeldt som var gäst och han hade med sig Anders Borg, finansministern. Strategiskt val av Fredrik, ja absolut. Men dom verkade vara nära vänner oxå.

Jag satt och lyssnade och insåg efter en stund att oavsett vilken fråga dom fick... om vad som helst... så svarade dom aldrig rakt av på en fråga. Man kunde verkligen se på dem att när dom fick en fråga så gick alla kugghjulen igång och dom navigerade smidigt runt frågan. En fråga var: Nu har ni suttit och berömt varandras goda sidor, men hur är det med negativa sidor? Kan ni säga en svag sida hos varann?

Anders tog ordet. Hans svar var luddigt, men det som kom ut i andra sidan var definitivt inte en svag sida hos Fredrik!!! Hahaha! Svaret vart att "efter 8 års samarbete så har han lärt känna Fredrik på ett annat plan."

Ok, det var ju en svag sida?? Men egentligen, hur ska en finansminister svara på en sån fråga, en vecka innan valet?
-Joooo vettu, han är jävligt dryg när han dricker öl! Han spelar allan och säger "vad ska du göra åt det? Jag är statsminister så jag gör som jag vill!"
Eller kanske:
-Ja, en svag sida är väl att han inte gillar sushi.
Eller:
-Fredriks svagaste sida är att han aldrig kan ta ett eget beslut...

Oavsett vad han svarar, en vecka innan valet kan media vända ALLT han säger till Fredriks nackdel. ALLT! Och om Fredrik skulle säga en svag sida hos Anders... hur skulle det se ut? Aldrig blotta halsen inför ett val! Nej, den som bestämde programledarens frågor för denna intervju hade gjort ett ganska dåligt jobb faktiskt.

Men en grej som var lite kul var ett svar, frågan var: "All denna mediabevakning och intervju efter intervju, hur gör du Fredrik för att hitta tid till eftertanke?"
Fredriks svar: Jag söker ensamhet och tystnad, för att få lite lugn och ro. Och ibland så slår jag på hög musik och dansar.

Och då drar ju min fantasi igång... Vad har han för musiksmak? Kolla bara här...:

Rock:
Fredrik Reinfeldt slår på en platta med Alice Cooper och drar på sig en skinnkappa och står bredbent i sitt rum i Rosenbad. Han hivar fram kajalpennorna och målar sotig look runt ögonen... På med den svarta peruken och tonerna från "Poison" spelar i högtalarna... Han stirrar framför sig och tungan spelar febrilt utanför munnen.

Pop:
Nu ser jag honom i hatt och med en käpp i handen... Slipsens knut är lite upplöst och han har rufsat till fjunen på huvudet. Han har ett porträtt på Mona Sahlin på vardagsrumsbordet . Han gör en bisarr kopia av originalens dans och E.M.D.´s "Baby Goodbye" skrålar i rummet.

Shlager:
Han står nu vid sitt fönster inne på Rosenbad och drar dramatiskt undan gardinerna... Kastar sig från sida till sida i fönstret, hoppar upp i fönsternischen (för såna har dom väl där) och tar en ljusstake i handen. Jan Johannsen´s text kan han utantill... "Så seeee på mig! Åhå en hamn i stormen!"

Dansband:
Tonernas rytmiska och väldigt väl igenkännbara melodi tar fart i högtalarna... Fredrik tar sin portfölj och håller den hårt intill sig... Han skrider runt på hotellrummet i Avesta, stolen är uppkastad på sängen för att ge plats åt hans dans. I den bärbara datorns högtalare hörs  Scott´s "Jag tror på oss".

Bollywood:
Jag vet inte om jag måste förtydliga detta. Men Fredrik i höftskynke, paljetter och bar överkropp... Jag menar kom igen!!!! Thats the "överkukku" of Sweden you know, yeah! Kolla bara... och tänk nu att det är Fredrik i den manliga rollen:



Vad säger ni? Jisses vilken scen! Hihihi! (jag vet kvalitén på videon är kass... men jag hittade ingen bättre)

Men allvar alltså... visst är det lite kul att föreställa sig Fredrik Reinfeldt dansandes i Rosenbad...!?

Och helt plötsligt inser jag ju... Oavsett VAD en politiker säger så kan media, tv, du och jag associera deras ord med nästan vad som helst. Så kanske kan man förstå att man måste vara politiker för att förstå vad dom säger.

Men erkänn... Fredrik som Alice Cooper... rätt coolt va!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar