tisdag 23 mars 2010

Konstiga bussar!

Man kan åka buss på Gotland! Och om man har tur kommer dom när dom ska. Och har man ännu mer tur så går dom den väg som det står att dom ska gå. Trycker du på knappen för att gå av, får du bara hoppas på att den stannar vid nästa busshållplats... Intressant!

Och helt sant!

Idag tog jag en buss tidigare än igår, lite mindre folk på den var det. Jag tryckte på knappen för att gå av... busschauffören bara körde förbi. Så jag ställde mig upp och tryckte igen... Men han bara körde. Hela vägen in till busstationen. Ok... jag brukar ju lixom inte stå handfallen så jag letade reda på bussen som skulle ta mig till området där Länsstyrelsen ligger. Klev på och hoppades att det var rätt.

Så kom vi till där jag skulle av... jag plingade... men bussen bara körde vidare! Hahahaha! Det vart lixom lite komiskt! Så jag stod där och funderade lite... och då åkte bussen som i en slinga i området... och stannade på vägen ut igen. AHA! Man får inte gå av på vägen in i området utan bara på vägen ut. Då har jag fattat den grejjen iallafall.

På vägen hem hände nåt annat underligt. Jag har köpt ett busskort, typ kontantkort... men jag visste inte riktigt hur det funkade. Resan igår var ena vägen kontant och hem köpte jag kortet. Och då fixade busschauffören med det så jag bara fick det i handen och kunde gå på. Alla andra med kort häller dte bara mot grunkan i fram där man går på och det blippar till.

Imorse så vågade jag inte använda kortet... för jag visste inte hur jag skulle göra. För jag måste ju tala om VART jag ska åka... och sen ska mitt kort belastas med en summa. Så imorse betalade jag kontant... hihi! Så slapp jag allas blickar!

Men på vägen hem iallafall... så tänkte jag att jag måste ju för tusan använda kortet! Så jag höll fram det mot grunkan...

PIIIIP! Rött sken!
Gaaaaahhhh! PINSAMT! (och vad gör man då?)

Jag ska till Vibble... stammade jag fram och tittade upp på chauffören. AS-snygg... Typiskt! Han bara tittade frågande på mig... så jag räcker honom kortet... Snälla rara Kattis... VAD ska han med det till??? Han flinar och vinkar förbi mig... Vad gör Kattis då? Jooo... då håller jag fram kortet mot grunkan igen! Som om jag bara måste testa om det funkar... PIIIIIP! Rött sken! VARFÖR? Inte vet jag... INGEN som helst aning om varför den inte ville ta mitt kort....

Men jag gick vidare in i bussen och åkte med in till stan iallafall... Herregud, vad man ska hålla på! Jag gör så dumma saker ibland, men ibland undrar jag om jag inte gör det som nån form av tvångstanke... Hahaha!

Så skulle jag då ta mig därifrån med nästa buss... den svänger in och jag vill gå på sist så jag kan grejja med kortet. HUR gör man då??? Gosh! Vad svårt det kan vara och åka den jävla bussen!

Blir alldeles nervös av att inte veta hur jag ska göra... så jag håller fram kortet igen... Och här undrar jag exakt VAD jag tänker på?? Jag menar, det verkade ju inte funka nåt vidare sist lixom? PIIIIIIIP! Rött sken!! Nehe... DET var ju märkligt.

Jag ska till Vibble... nästan piper jag fram... Jao, säger kvinnan och knappar in nåt i maskinen... och så står det i displayen: Visa ditt kort. Och det gjorde jag... "Trevlig resa!" sa den då. Så enkelt...!

Tala om vart du ska, chauffören knappar på sin maskin, lägg kortet mot grunkan. Så enkelt!

Så imorgon vet jag.

En annan grej... jag kom på varför den inte stannade bussen... Det är så fint sörrö, att det finns Stadstrafik och Landsortstrafik. Jo men visst! Och man kan ju inte ha SAMMA hållplatser inte! Nej nej... man sätter upp skyltar hejvilt i stan med olika färger... så kan man bara gissa vart bussen stannar och inte!

Mycket roligt, iallafall för Gotlänningarna. Dom vet säkert hemligheten BAKOM alla dessa hållplatser... men för en fastlänning, omöjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar