tisdag 9 mars 2010

Ensam

Sjuk igen. BAJS. Men jag har tänkt på en sak nu när jag varit sjuk... det här med att vara ensam. Ordet ensam är ju lite negativt laddat. Och det är ju så klart inte kul att vara ensam om man själv inte valt det. Enkel matematik i det. Väljer man att vara ensam så är det ju väldigt sällan negativt. Mina funderingar just de senaste dagarna har kretsat kring "för och emot ensamhet". Kolla här:

Emot:
  1. När jag är sjuk, har jag ingen att gnälla inför... ingen som hämtar en huvudvärkstablett eller plockar ihop snoriga näsdukar.
  2. Om dammråttorna hopas i hörnen, måste jag dammsuga själv.
  3. När jag lagar mat och det inte blir så gott... har jag mig själv att skylla, BARA. Inte nån annan att sura på för att denne rörde om lite medans jag bara skulle kolla facebook.
  4. Det är tråkigt att titta på Lets Dance, Melodifestivalen och Körslaget ensam.
  5. Det är jättejobbigt när man står inför stora och tunga beslut, att behöva ta dem själv och möta vardagen ensam efteråt.
  6. Att inte ha någon som stöd när dagarna är tunga.
  7. Att inte kunna dela dom glada dagarna med någon. ÄVEN om det bara är nybakt frukostbröd eller en dålig söndagsfilm.
  8. Planering är tråkigt ensam. Planera resor... kvällsmat... framtid.
  9. Ekonomin är tuffare ensam.
  10. Hjärtat är väldigt sårbart när man är ensam.
För:
  1. Jag kan dansa naken till dom sämsta poplåtarna utan att höra: "Stäng av den där skiten... fattar inte att du lyssnar på det."
  2. Jag kan äta BARA makaroner och ketchup i en vecka utan att nån gnäller.
  3. Jag kan se Lets Dance, Melodifestivalen och Körslaget utan att nån jävla fotbollsmatch kommer emellan.
  4. Det är ok att gå i mjukisbyxor och otvättat hår.
  5. Jag kan rapa ljudligt och skratta åt mig själv när jag ätit bara makaroner och ketchup.(fast just JAG rapar ju aldrig...)
  6. Jag kan fortsätta dricka PepsiMax utan att nån gnäller på hur farligt det är och bla bla BLA.
  7. Jag kan laga mat precis hur jag vill, med vilka kryddor jag vill och aldrig äta soppa.
  8. Jag kan fisa om jag behöver. (fast just JAG fiser ju aldrig... typ... inte ljudligt iallafall...)
  9. Jag kan sätta på kärlekslåtar på spotify och böla en hel dag om jag vill, utan att nån ska trösta och hitta lösningar på allt.
  10. Hjärtat riskerar inte att krossas.
Det finns så många saker som är för och emot ensamhet... Visst?

1 kommentar:

  1. Jag fick lära mig att i stället för att säga "jag lever/ är ensam" kan man säga "Jag lever/är själv" jag känner mig iaf "starkare" och mer positiv och ser mer möjligheter när jag lever själv! Stor kram till Dig och krya på Dig!
    Ps när jag är sjuk känner jag mig förtfarande vääldigt ensam... ds!

    SvaraRadera