onsdag 15 december 2010

Snälla tomten...

Hej Tomten!

Jag vet att du bara brukar hjälpa små barn... eller iallafall inte så vuxna barn som jag är. Men om du bara läser mitt brev så kanske du skulle kunna tänka dig att göra ett undantag.

Jag är en kvinna på 30+ år (snart fem extra år, för att vara exakt) som har varit snäll i princip hela året. Ja, nästan hela livet faktiskt. Men jag antar att de första 15-20 årens snällhet redan är förbrukade... Iallafall så är jag allra mest snäll. Ibland är jag mindre snäll men det är oftast när nån annan varit dum först. Och man måste vara ganska mycket dum eller dum många gånger för att jag inte ska vara snäll tillbaka. Ja, du förstår säkert. Dina nissar kanske är lite dumma ibland och till slut kanske du blir sur och lägger knäckebröd i deras sängar?

Alltså, inga såna saker har jag gjort! Skulle inte komma på tanken... Men senast häromdagen förpassade jag tre musar till andra sidan regnbågsbron. Felåt. Men det var otäckt att ha dem i garderoben. Sen tror jag att jag har åkt tåg utan att visa min biljett oxå, det kanske inte var så bra. Men jag hade biljett. Det var en sån snygg konduktör och jag hade en dålig hårdag... så jag tittade bort när han sa "Nypåstigna?". Ber om ursäkt för det. Sen, om jag inte helt missminner mig, så glömde jag att ta bort luddet i torktumlaren i somras. Man får inte göra så, det vet jag, men det bara blev så. Eller... det blev inte bara så, jag struntade i det för jag hade smort in händerna och då kladdar ju luddet fast och det är ju inte så kul.

Men iallafall, jag är för det mesta snäll. Och vad jag förstår så är det ett av dina krav för att få julklappar. Sen ska man ju äta sina grönsaker var dag och det har jag gjort! Idag glömde jag visserligen att ställa fram kålsalladen till lunch, men nästan alla andra dagar äter jag grönsaker. Nötter i filmjölken, lök i köttfärssåsen och sånt, du vet. Av mamma har jag lärt mig att man bara ska äta godis på lördagar och det har jag levt efter. Nästan alla veckor. Eller iallafall nåra veckor. Dom andra veckorna har det väl kanske varit si så där med just den regeln. Men om man kollar rent generellt så är jag bra på att hålla mig till dina regler.

Sen kan jag ju tala om att det ä lite så där lagom synd om mig förstår Tomten, för jag har inga egna barn. När man får egna barn så går lixom arvet med det här med julklappar över till dem. Då är det dom som får klapparna i familjen. Men när man inte har egna barn så blir det lite julklapps-torka. Och det är ju helt ok egentligen, för när man är vuxen så behöver man inga julklappar, man "har ju allt man behöver". Fast jag undrar ju lite då, varför kan man som vuxen shoppa upp halva lönen samma dag den kommer. Man har ju redan allt? Det är märkligt det där.

Så jag tänkte skriva nåra rader till dig och iallafall visa hur en önskelista från ett vuxet barn kan se ut. Så om Tomten känner att han skulle vilja göra ett undantag, så är det ok.

Kattis önskelista julen 2010:
  • En tid hos frissan, håret är väldigt långt och ostyrigt nu. (och om gåva nummer tre ska vilja stanna självmant är det nog dags att göra nåt åt det)
  • En förpackning med hårfärg, av nån anledning så skiftar vissa hårstrån färg i tinningarna...
  • En snygg karl, gärna välbärgad. Det är inte jätteviktigt att han har mycket pengar... har du nån liggande som du vill bli av med så skicka honom, jag kan skicka tillbaka om han inte passar (för du har väl ångerrätt på dina produkter?).
  • En weekendresa till Venedig i vår. (denna kan utgå om föregående gåva inte går att uppbringa)
  • En förlovningsring. (denna kan oxå utgå om föregående två gåvor inte går att uppbringa)
  • En baby. Fast denna kan jag pausa ett år eller två, känns lite snabba puckar i till i år om jag tänker efter.
  • Disktrasor av alla former och färger. Oanvända helst.
  • En låda att ha alla disktrasor i, för samlar man trasorna i färgordning kan det bli en himla fin låda. (denna kan utgå om föregående gåva inte går att uppbringa)
  • Två kramar, jag tänker att en kan jag ha till nyår och en till min födelsedag i januari.
  • Två humrar. Jag och Jenny tänkte slå på stort till nyår, men plånboken är lite tunn så det får bli scones i värsta fall.
  • En resa för två på en singelkryssning till våren, jag och Jenny kan behöva äta smörgåsbord och dansa lite. Att det helst ska vara en singelkryssning tänkte jag att då kanske det finns nån singelkarl att lura av telefonnumret av... (om gåvan med den välbärgade karl inte går att uppbringa, för om det skulle vara så... att du har en karl till mig, då kan Jenny få kryssningen istället.)
Tack snälla Tomten för att du läst ända hit. Sen önskar jag dig lite vila efter jul. Glöm inte att dricka glögg och ta en papparkaka mellan varven så du inte för blodsockerfall och svimmar i skorstenen.

GOD JUL
önskar
Kattis

Ps. Vi har ingen skorsten dit jag ska så det går bra med ventilen i badrummet. Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar