lördag 12 februari 2011

Snösmocka?

I torsdags förmiddag började det snöa i Borlänge. Jag satt på jobbet och tänkte att det är ju så typiskt när jag ska ut och resa med tåg. Det vart lite förseningar men jag kom fram. Jag hade bokat biljetten till Sthlm, men gick av på Arlanda. Det var rörigt på centralen såg jag på Aftonbladet och då tyckte jag det var bättre att gå av på Arlanda och bli hämtad där.

Det var nog en bra idé. Johan kom knappt loss från parkeringen och tog sig knappt till Arlanda. Vi handlade lite på vägen hem, men det var nog en mindra bra idé. Det var en timme ungefär som vi vart fördröjda. På vägen hem var det snö så att bilen skrapade i under, två bussar stod på tvären och hemma hos Johan var det än värre. Vi fick ta sats för att komma upp till parkeringen som ligger uppe på en höjd. Det var rena turen att det fanns en parkering på en bra plats, för det fanns ingen som helst plats för tvekan.

På morgonen skulle jag ju åka på mässa. Men när jag gick upp var det fortfarande inte plogat och det snöade. Jag kollade i mobilen på Aftonbladet och där stod det att hela stockholms läns bussar var inställda... På med stora datorn och kolla SL:s hemsida. Jo, mycket riktigt. Inte en enda buss gick i Sigtuna på morgonen. Tågen var försenade och inställda.

Tog hundarna på prommis och insåg att bilen var så insnöad att det var lönlöst att försöka. Så det var helt enkelt ingen idé att försöka ta sig till mässan på morgonen. Det slutade snöa efter lunch, men det gick inga bussar förrän framåt kvällen. Så det blev ingen mässa och ingen fika med Emelie från klassen heller... TRÅKIGT! Jag ville verkligen både och!

Idag läser jag på nätet: "Dom ansvariga skyller på vädret".

Ehhhh... ja, vaddå? Vad ska dom säga?? "Jo, men vi kör med full trafik, om en buss hamnar i Stockholms ström så får vi hantera det då. Lite halka har väl ingen dött av??"

JO det är precis det det har! Folk DÖR av att volta av vägen och folk dör när bussar kommer över på fel sida vägen. Jag tycker det är bevis på ANSVAR när man ställer in lokaltrafiken! Det blir ju kanske så att folk inte kommer till jobbet... nej, så är det ju. Men vädret kan inte någon ansvarig rå på när det kommer så mycket på en gång! Ja, plogbilarna kan ploga... men kommer det en massa snö under kort till så hinner inte alla plogbilar som är tillgängliga hinna med iallafall. Det spelar ju ingen roll!

Det är klart att dte är trist att man inte kan ta sig dit man ska. Men jag sitter hellre och grämer mig över det än att jag blir av med ett ben när dom får såga loss mig ur bussen som hmnat på taket i ett djup dike. Jag grämer mig för att det inte blev som jag tänkt mig, men inte fan är det SL:s lednings fel att jag inte fick gå på mässan. Det är vädrets fel, och det går inte att förutse det. Med facit i handen kanske jag inte ens borde ha åkt från Borlänge, fan vet om jag kommer hem i morgon. Men så kan man ju inte leva heller.

Tråkigt med dåligt väder, men vi klagar ju oavsett vad vädret är. Kallt, blåsigt, töar, fryser på, för varmt, för vindstilla, för kvavt, för mycket moln, för lite moln. Vi är aldrig nöjda, nånsin. Åker vi utomlands så "var det lite för varmt för mig, jag är ju van vid Svensk sommar". Men när vi har svensk sommar är inte det bra heller. Regn och kalla junidagar.

Det är bara februari och än så länge är det faktiskt legitimt att det kommer snö och blåser storm. Vi bor i Sverige och vi har ordentliga årstider. Sluta klaga och ta en kopp te istället. Det är inte BARA du som blivit påverkad av vädret. Om du inte tog dig till det där mötet eller fredagslunchen som du planerat med din älskare/älskarinna, tänk då på alla de gamla som inte fick hjälp med morgontoaletten och fick vänta påp frukosten (kanske till och med lunchen). Tänk på ambulansförarna som får slita häcken av sig under ett drygt dygn för att hjälpa folk som satt sig i bilen i kostym och finskor och kört av vägen.

Nä, en stor eloge till de ansvariga som tagit det ansvar dom ska och stoppat trafik i de delar där det är förknippat med fara för liv om man kör, oavsett om det är tåg eller buss. Jag tycker ni gör ett bra jobb!!!

3 kommentarer:

  1. Oj då, det var ord och inga visor på lördagsmorgonen!
    Ring så skäller jag :-D

    Håller med tillfullo!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja! Men vad fan... dom stackars "ansvariga" blir ju lynchade. Inte deras fel att det snöar, dom tar ju bara sitt förbannade ansvar!

    Kramis!

    SvaraRadera
  3. BRA skrivet Kattis! Många får själv inte ut sin bil eller har problem att starta den men man förväntar sig att busscaufförerna ska kunna ta sig till sitt jobb och ratta runt 15m fordon och vara i tid på minuten annars blir man jätteirriterad. Jag ser plogbilarna köra frenetiskt fram och tillbaka med milslånga vägar att ploga när det fortsatt vräker ner snö och man klankar ändå på dem att de skulle göra ett dåligt jobb trots att de är ute dygnet runt och kämpar. Heder åt dem säger jag!

    SvaraRadera