fredag 15 juni 2012

Skadat ben

Som inte var så skadat :) Skönt!

För ett par veckor sen, eller det var säkert över en månad sen så krockade Celma och Blessin när vi var på promenad. En ren olyckshändelse men Blessin skrek till och hoppade på tre ben ett tag under promenaden. Så småningom så gick hon på benet igen och under slutet på promenaden så gick hon på alla fyra tassarna. Efter det så har hon verkat lite brydd om just det benet. Inte velat hoppa upp i bilen, soffan och sängen. Gå i trappor har gått bra men man har set att hon väljer att använda det andra benet ibland. (Hon använder ju det alltid... hihi... men ni fattar... istället för det skadade benet).

Det har successivt blivit bättre och bättre. Man har inte sett lika ofta att det varit påverkat och hältan avtagit. Förra veckan så satt hon på sätet på tåget, skulle byta ställning och trampade utanför med det friska benet, la då hela vikten på det onda benet. Hon skrek till och ville inte alls gå på det benet under hela kvällen.

Sen åkte jag till Köpenhamn och gav Johan instruktion om att åka med henne om det verkade behövas. Han är ju mycket coolare än jag så han hade is i magen... mycket riktigt så blev hon bättre under helgen. Så när jag kom hem så var det inte längre akut och hon haltade ytterst lite. Men jag bokade iallafall en tid, var på Falu djursjukhus idag.

En väldigt duktig veterinär lyssnade på min förklaring, frågade en massa och sen kände hon igenom Blessin grundligt. Även alla andra leder, hjärta och allt kikade, lyssnade och klämde hon på. Vi fick gå i en korridor och sen trava i samma korridor. Blessin pussade snällt och veterinären var väldigt facinerad över hur glad och snäll hon var :) Värmer gott att höra!

När hon kom till det onda benet så gjorde det inte ont nånstans alls. Hon drog, bände och vinklade benet i alla möjliga vinklar och kollade allt möjligt. Blessin rörde inte ett morrhår. Så hon konstaterade att Blessin troligtvis sträckt sig eller stukat ben eller tass lindrigt. Hon påvisade ingen smärta och inget var svullet eller så. En liiiiten stelhet i höften och ett liiiitet glapp i patellan kunde hon känna. Men det gjorde inte ont och hur hon än fixade med höften så var det normalt. Mest troligt är att höften stelnat till lite när hon avlastat benet när det har gjort ont.

Så jag fick lite Rimadyl för att smärtlindra och göra så hon vågar använda benet igen. Hon är nog lite rädd för att det ska göra ont så hon haltar lite av vana troligtvis. Eller så känner hon lite i benet och avlastar för det. Så lite piller som hjälp är nog bra. Hon fick tuggtabletter med leversmak. Det är 28 dagars karens på dem så nu slipper jag fundera på att ställa henne i sommar :D

Falu djursjukhus är ett riktigt bra ställe tycker jag! Båda gångerna jag varit där bemöts man av professionella veterinärer och en otrolig kunskap. Känns skönt och tryggt! Första gången var när Ghiblis mjälte fyllts med blod och skulle opereras bort. Vet inte om jag berättat om det? Vi fick remiss dit och han lades in akut. Vi hade varit på en klinik i Sandviken först och dom hade sett nåt stort i buken. Vi fick åka akut till Falun för att han skulle läggas in. Dagen efter skulle dom öppna och se vad det var. Jag fick ett samtal innan dom öppnade och vi pratade igenom alternativen OM det var cancer i buken och om det spritt sig.

Dom var väldigt professionella och tydliga med allt och jag fick stort förtroende för dem. Så det var väldigt skönt att det kändes samma sak idag. Förra gången tog dom som sagt bort Ghiblis mjälte och så fick vi åka hem. Nu denna gång fick jag ett recept och en försäkran om att finnas till hands även under semestertider om benet skulle bli sämre.

När jag cyklade till apoteket och hämtade ut medicinen så stod jag där i disken... hon sa väldigt tydligt att det var karens på den och mitt svar var direkt: Ja men va bra! Då var det en billig sommar då!
Hon kollade lite så där suspekt på mig och log lite. Förklarade då att jag brukar ställa ut men att jag nu fått en perfekt anledning till att låta bli :)

Så klart så skulle jag inte ställt henne ändå om hon har ont. Men nu KAN jag ju inte. Perfekt! Billigare för mig! Veterinärkostanden och medicinen är ju som en utställning ungefär. Och det viktiga är ju att lilla prutten blir frisk :)

Hon fick som första tablett när jag kom hem. Gulp! Så var den borta! Leversmak på tabletterna är ju super!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar