onsdag 6 juni 2012

Helt ärligt

Det här med hundar. Är det verkligen sunt för hälsan? På riktigt. Nu sitter jag här och är skitledsen för att jag troligtvis lämnar ifrån mig Nelson idag. Och det efter att jag fixat, trixat och donat för att den här dagen ska komma. Jag har annonserat, skrivit och pratat med folk. Men jag är skitledsen!

Och vet ni varför? För att jag brinner för hundarna. Jag tror och tänker att jag är så himla unik. Att det kanske är bara jag i hela detta land som verkligen förstår mig på dem. Som kan läsa dem och vet hur jag ska hantera dem. Som tror på dem och kan ge dem det de behöver.

Men så är det givetvis inte. Det finns ju massor med människor som har hund och som klarar av det väldigt bra. Så är det ju! Jag är inte det minsta unik. Men det är svårt tycker jag att avläsa vilka som är bra. Det är svårt att veta om människor förstår och lyssnar på vad man säger.

Kontrollen. Det är den jag har svårt att släppa. Med mig vet jag vad hundarna får, jag vet att dom har det bra enligt mina mått.

Så jag undrar... När det är så svårt att släppa kontrollen och låta nån annan vara hundens trygghet... Ska man ha hund då? Usch... Blä... Och samtidigt... Lycka, förväntan och hopp. Svammel och funderingar.

Men i grund och botten så känner jag att attityden för hundägandet har förändrats sen jag skaffade hund. Förr, för kanske 10 år sen, då skaffade man en hund. Ett djur. Djuret tränade man och anpassade till vad man ville att det skulle kunna. Man accepterade fel och brister i den mån det gick. Idag skaffar man en prydnadskudde. Och även om kudden är 8 veckor och en bebis, så är man förvånad över att kudden kissar inne och biter på finskorna. Får sen inte kudden automatisk de färdigheterna man önskar så kastar man den eller låter den åka till secon hand. Att man själv kanske måste forma kudden och träna den, det finns lixom inte.

Och nej, i Nelsons fall är det inte så. Här har det inte varit så. Men det jag menar är att det är svårt att veta hur folk tänker. Iallafall så känns det svårt att lämna honom ifrån mig på prov. Jag vill ju att det ska funka. Och samtidigt känns det så ovisst.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar