torsdag 29 november 2012

Blessins operett

Jag har kommit på varför Blessin har lagt sig till med att sjunga så fint när jag går hemifrån. Ibland tar det lite tid att få polletten att ramla ner :)

Pratade med grannen då för ett par veckor sen, hennes hund (dom bor under oss) har börjar skälla väldigt mycket när den är ensam. Att det varit en jobbig period för henne på jobbet och att hunden börjat tröttna på att vara ensam. Vi stod en stund och pratade och hon var lite bekymrad över att det hade blivit så mycket värre. Den har alltid skällt, men nu har det blivit värre under sommaren.

Jag tänkte inte på det då precis, men så idag när jag skulle lämna henne ca 2 timmar när jag skulle träna så hade hunden skällt i kanske 3 timmar redan när jag skulle gå. Blessin är lite störd av den där hunden märker jag. Hon går och ställer sig vid dörren och kollar, lyssnar och ibland morrar hon när den har sina omgångar med uppjagade skall.

Blessin har väl aldrig riktigt gillat att vara ensam, eller rättare sagt det gör väl ingen, men det har fungerat bra ett par timmar. Halva arbetsdagar har aldrig varit nåt problem och jag lämnar aldrig henne mer än så heller. 4 timmar känns som max. Och det har fungerat bra. Men så nu sista två månaderna har det varit tillfällen då hon sjungit som en näktergal när jag kommer hem. Inte skäller, utan ylar och gråter som om världens undergång är nära. Inte varje gång, men ibland.

Det kan inte jag acceptera alls. Jag vill inte vara rädd att hon ska yla och leva rövare om jag går till affären. Så sista veckan har jag lagt in träningspass för henne. Jag har gått iväg korta svängar och gjort hela proceduren som "vi brukar". Och sen har jag börjat med att ignorera henne när jag kommer hem. Hon blir alltid väldigt uppspelt och far runt. Nu får hon bara "gå och lägg dig" och så får hon ligga en liten stund tills hon lugnat ner sig. I måndags efter träningen så sjöng hon så fint så fint, men idag när jag kom hem så var hon tyst.

Men jag kan faktiskt se ett samband med att hunden under börjat med sitt skällande, för Blessin triggas väldigt lätt av andra hundar. Så vi får hoppas att träning och envishet kan ta oss förbi all detta. Jag har satt upp en lapp i porten att jag håller på och tränar med henne och vilken våning vi bor på, så ingen tror att det är Blessin som skäller dagarna i ända. För det är ju inte så att hon skäller och lever om som den hunden. Men jag tror att hon triggas lite av den om hon är ensam.

Men idag var hon tyst iallafall, så det är bara att fortsätta träna och lägga in mer ensamstunder. Det är bar att kunna jobba hemifrån, men det ger färre rutiner för just såna här saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar