fredag 12 juni 2009

Mandelfisk och andra reflektioner...

Regn ute, Kattis inna och reflekterar... Mandelfisk. VARFÖR tycker barn inte om mandelfisk? När jag gick i skolan... visserligen var det LÄNGE sen nu... så kommer jag ihåg att jag gillade mandelfisk! Minns inte att det var nån annan som gillade det... Jag tyckte om fiskfriletterna oxå... (fiskpinnar...) och filsåsen var underbar!

Jag åt även potatisbullarna... och kalopsen... och vitkålssalladen... och stroganoffen (avsett och det var biff eller korv)... Däremot gillade jag köttfärssåsen SÅDÄR... ingen smak och överkokt spagetti! Stuvade makaroner och köttbullar var ju kalas!

Jag minns inte att det var såååå mpånga av mina klasskompisar som inte åt skolmaten... de flesta åt, oavsett om man älskade maten eller inte. Man var ju lixom tvungen att äta. Eller tvungen... men vi åt. Punkt! Och inte hade vi filmjölk eller nåt att äta i stället... Vi åt MAT. Och nån gån per år var det ju FEST, då fick vi nån efterätt eller nåt annat skoj. Då åt man visserligen mest av efterrätten... men det är ju ok när det händer så sällan...!

Igår kom Lottas ena son hem från skolan (var där och höll lite koll på dem igår...) såg HELT förstörd ut... trött och blek. Har du ätit nåt? frågade jag... "aaaaaa" blev svaret... (han är snart 14 så han har inte vokabulär mer än så... *fniss*) Vaddå? frågade jag... "Filmjölk" blev svaret...
Ok.... varför åt du ingen mat? tyckte min fråga var motiverad... "Det var kebab-gryta... med nåt sånt där bröd" svarade han... Vaddå, pitabröd? frågade jag.... "aaaaa".... Var inte det bra då? "Näääää".... Varför inte då?... "Gillar inte grytan... och inte brödet heller..."

Alltså! Hade vi fått kebabgryta och pitabröd... hade det varit fest! Och om den inte smakat nå vidare (vilket saker och ting kan göra även om namnet på maten LÅTER bra! Ta "kokt torsk med äggsås" till exempel. Torsk = rätt gott, kokt = helt ok, ägg = gott!, sås = gott oftast... Men sätt för guds skull inte ihop det!!!!) så skulle vi ha doppat det torra brödet i såsen och varit nöjda med det! Inte fasen skulle vi få nån filmjölk!

Likaså minns jag en gång för ett tag sen... (oxå systers barn som får agera exempel här) när dom kom hem från skolan och frågade vad det skulle bli för mat. Tacos... "det fick vi i skolan idag!" Jaha... men då kanske vi ska ta nåt annat då..! "NEEEJ! Jag åt bara chipsen ändå för allt annat smakar äckligt..."

Kom igen! Tacos i skolan! Det är ju LYX! "Äckligt..." det är väl inte äckligt! Och hur många olika sätt kan det smaka på??

Så idag köpte jag Findus Mandelfisk! Såååååå gott! Prova den och upplev nostalgi, för precis så smakade fisken i skolan... och den var god! Kokade visserligen bulgur till... det fanns nog inte i skolan...

En annan reflektion... Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=OxuoDEB1XX4

Det var tider det! Patrick Swayze ser inte ut så idag... och det är ju tragiskt på många sätt... Den mannen har ju på nåt sätt fastnat i många kvinnors (när filmen visades var vi/dom flickor!) hjärtan... En tuff, macho, het, farlig och DANSANDE hunk... Vem lämnas oberörd!? Nu har han cancer och mår inte alls bra... tragiskt och ett bevis på att alla åldras... till och med Johnny i Dirty Dancing...

Sen kommer denna då: http://www.youtube.com/watch?v=q3idBALzUPQ

Jag vet inte om i detta fallet man kan säga att "det var bättre förr" och faktiskt verkligen mena det!

Här är ytterligare ett exempel...: http://www.youtube.com/watch?v=f90YCdYIADQ när det är som allra hetast...!

Jämför med denna: http://www.youtube.com/watch?v=EcgIxfNim7o och fundera över NÄR det var som bäst! Huvva!

No need for words...: http://www.youtube.com/watch?v=_fvroxGIDbc jämfört med http://www.youtube.com/watch?v=jjKufKWhEBY.... *ryser*

Det VAR bättre förr!

1 kommentar:

  1. Men man kan kombinera gammalt med nytt och få till det. Kolla in Brolle som Buddy Holly tex.
    Kram Mamsen

    SvaraRadera