torsdag 25 februari 2010

Snopet

Scen som utspelar sig hos frissan.

Hon: Hej, välkommen! Är det Catharina?
Jag: Japp, det är jag det.
Hon: Sitt ner så ska jag bara sopa lite...
Jag: Ok.
Hon: Du är ingen lögnare!
Jag: Ehhhh... nääää...
Hon: Du har långt hår!
Jag: Ja...?
Hon: Du sa i telefon att du hade långt hår och du ljuger inte. *skrattar*
Jag: Jaha! Nej, så är det ju. Det är långt, men nu ska det av!
Hon: Du hade med dig lite inspiration, visst var det så?
Jag: Jo, jag skrev ut nåra frisyrer som inspiration.
Hon: Du ska få sätta dig alldeles strax.
Jag: Ok.

Paus, hon sopar och plockar lite.

Hon: Varsågod! (pekar mot en stol)
Jag: Tackar.
Hon: Ok, får se hur du tänkt.
Jag: (Vecklar ut min utskrift och pekar på den) Jag vill klippa rätt mycket och klippa upp det. Har haft så långt hår nu ett tag och det känns som om jag vill ha förändring. Jag har alltid håret så stramt. Skulle vilja mjuka upp det lite.
Hon: (tar min utskrift och viker ihop den, ger den till mig och tar till orda) Jag tänker inte klippa av ditt hår.
Jag: Va?
Hon: Nej, vill du klippa dig så kort så får du gå nån annanstans.
Jag: Jaha...?
Hon: Dom frisyrer som du visade mig... såna ha ALLA. Och det finns inget unikt alls i dom frisyrerna.
Jag: Ok...?
Hon: Ditt hår är unikt som det är nu. Det behöver fixas lite, men det är bara ca 4-5 cm som behöver klippas.
Jag: Men jag vill ha det lite kortare...
Hon: Men jag kommer inte klippa det mer än vad som behövs. Ditt hår är av väldigt fin kvalitet och har sån styrka, så att ta av det skulle göra att jag gråter. Du utmärker dig mer om vi fixar till det och gör det friskt. Hur känns det?
Jag: Ok... men kan du klippa upp det iallafall då?
Hon: Nej... klipper jag upp det förlorar du det unika i just ditt hår. Vet du hur många som skulle vilja ha ditt hår? Jämn långt och inte förstört av färgning, blekning eller nånting. Jag toppar det och kortar av lite runt ditt ansikte. Så får du gå hem och tänka... sen kan vi ses igen om ett par veckor så kan vi prata mer.
Jag: Ok...

Så blev det! Hon toppade och klippte liiite runt mitt ansikte. Mer än så vart det inte. Vad säger man? Kanske har hon rätt... men nu känns det lite snopet! Jag kanske går nån annanstans och visar upp min utskrift, låter nån annan ta av det långa fina håret med sån fin kvalitet!

Så jag ser egentligen ingen skillnad förutom att det slitna är bortklippt. Så kan det gå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar