tisdag 23 februari 2010

Ord

Jag satt och tänkte på en sak. Det här med ord. Ett ord kan ju betyda så himla mycket mer än dom bokstäver man sätter ihop. Och samma ord kan betyda så olika beroende på vem som skriver det.

Ta till exempel ordet: 

Kram

Visst säger det så mycket? Det kan vara en avslutning på ett sms, mail eller chat-meddelande. Det kan vara slutet på ett samtal... Det kan samtidigt vara en början på en relation, en trevande ingång i nåt nytt, en vänskap eller relation. I handling kan det vara en hälsning, ett avsked eller ett ömhetsuttryck. Att få en kram av en vän är nåt helt annat jämfört med en person som man vill komma nära.

Jag tycker det är lite intressant hur ordet kan användas oxå...
  • Kram - enkelt och rätt lagom i de flesta relationer.
  • Kraaaam - lite mer intimt.
  • Kramis - vänskapligt till en vän eller kärleksfullt till en partner.
  • Kramiz - endast vänskap
  • Kram! - starkt och tydligt
  • Varma kramar - intimt och mer utrycksfullt
  • Heta kramar - kanske inget man säger eller skriver... men innefattar en helt annan känsla.
Finns så många olika känslor i ett ord. När jag tänker på ordet inför en vän så är det mjukt och vänskapligt. Samma ord inför en person man intresserar sig för laddas ju på ett helt annat sätt. Rätt häftigt ändå.

2 kommentarer:

  1. Du är inte bara dåraktig, du är klok också!

    SvaraRadera
  2. Dåraktig?? *fnys*

    Klok, det är jag mina bästa dagar! :o)

    SvaraRadera