torsdag 25 februari 2010

Måste bara säga en sak...

Att jag tycker det ser lite skoj ut när damkronorna (svenska ishockeydamlaget) spelar hockey. Spelet är ju inte riktigt som männens... lite mesigare och inte så välorganiserat. Dom åker ju skridskor grymt bra ändå och tusen gånger bättre än mig...

Men det roligaste är ju när dom "bröstar" upp sig... hihihi! Det ser såååå fel ut! Likadant när dom faktiskt pucklar på varann... rak höger bara! Hahahaha! Komiskt!

Varför jag tycker så... det vet jag inte. Men det ser skoj ut!

Efter att ha jobbat i mansdominerade branscher hela livet och bara haft manliga arbetskamrater (nästan, YTTERST få tjejer) så är jag av den sort som tycker att vi tjejer ska göra det vi vill oavsett om det är mest män som vanligtvis gör det. Inte alls en massa krussiduller kring det.

Det finns yrken som män är bättre lämpade för... och det finns yrken där kvinnor passar bättre. Olika orsaker till det så klart och man kan inte säga att det är statiskt. Jag tycker inte att det är en grej, gör vad du vill och var nöjd med det. Men den här överdrivna jämställdhetshysterin kan jag inte förstå alls.

Jag menar... jag skulle ha svårt att vara polis. Så är det bara. Just nu har jag dessutom svårt att ta mig in på en sån utbildning, men om vi bortser från det, så är det så att med 162 cm över havet är det svårt att inge respekt hos en två meter lång förbrytare. Rent praktiskt kommer jag i ett sånt yrke aldrig vara jämnstark med männen. En klar fakta. Men som servicetekniker behöver man inte vara lång och stark. En anings tekniskt lagd är ju en fördel och att kunna tänka logiskt är oxå bra.

Som tekniker var jag skitbra. Jag var vass som sjutton. Så var det, en av dom bästa. Så klart satt inte det i hur högt jag nådde eller hur tunga saker jag kunde lyfta. Huvudet... Vass, I tell you!

Så visst kan tjejer göra saker som vanligtvis killar gör... men just att brösta upp sig och puckla på varann i damhockeyn blir nästan lite fnissigt. Tycker för övrigt att det ser rätt töntigt ut när killarna gör det med.

Jag väntar med spänning på att tjejerna utöver dessa små yttringar fysiskt, rapar i intervjun efteråt och stoppar in en stoooor prilla lössnus inför prisutdelningen inatt. För visst vinner våra damkronor bronset???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar