måndag 14 april 2014

Nya prover och kanelbullar

I morse var det nya prover igen. Vi var där strax efter att labbet öppnade. Vi ville ta dem tidigt och på plats på sjukhuset för att förvissa oss om att inget prov försvann eller fördröjdes på en vårdcentral. Jag ringde sen efter en stund till kliniken och fick prata med en sköterska.

Hon kunde se att alla prover utom infektionsproverna var klara. Allt såg mycket bättre ut än i fredags på sjukhuset. Så himla skönt. Efter en timme ringde hon upp igen och hade svaren på infektionsproverna. Infektionen fanns kvar men värdet hade sjunkit väldigt bra. Jag låg över det normala, men absolut bättre idag.

Lättnad i allt det jobbiga!

Jag plågas lite av skuldkänslor av och till. Borde jag ha gjort si eller så? Borde jag fattat tidigare? Borde jag....?  Men jag vet ju att det inte ger något som helst positivt att tänka så. Men det är svårt att inte låta dom tankarna ta över vissa stunder.

Jag vet att jag inte gjort nåt fel, jag vet att jag inte tummat på vad man som gravid får eller inte får göra. Inte ätit saker som man ska undvika, inte burit tungt eller varit slarvig med annat. Varken jag eller Erik har någon skuld, det är bara sånt som händer ibland. Vissa gånger går det bra och andra inte. För oss gick det inte bra. För nån annan går det bra.

Men det är jättesvårt att bara acceptera och inte ha någon riktig förklaring till varför. Under hela tiden på sjukhuset såg den lilla ut att må bra. Det var JAG som inte mådde bra. Det var jag som skulle skydda den lilla från att vi skull skiljas åt. Men jag misslyckades med det. Och givetvis vet jag att jag inte kunnat göra något annorlunda.

Det som hände, det bara händer ibland. Det tunga är att uttrycket och förhoppningen "det händer inte mig" går aldrig nånsin att använda igen. För det hände mig och det gör förbannat ont.

Nu jäser en deg på bänken. Vi bakar kanelbullar. Vi var och köpte en köksassistent för att kunna baka. Så nu jäser degen. Ingen aning om den är klar. Den borde vara klar. Så det ska väl knådas och fixas nu. Det tar lite tid att sysselsätta sig så här och det känns ganska bra. Får se om det smakar bra oxå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar