måndag 28 april 2014

Måndag och en gnutta ångest

Det är verkligen så att det går upp och ner. Vissa dagar känns ganska bra och till och med bra vissa stunder. Då tror jag på framtiden, ser nånstans ett slut på sorgen och tänker att vi har trots allt klarat detta rätt bra. Då känns det som om vi kommer upp till ytan, vi andas och kan skratta tillsammans. Att ha Erik i allt detta känns som tryggheten personifierad. Är SÅ glad att vi har varann.

Sen kommer stunderna då jag faller tillbaka i tårar och ångest. Det är verkligen så att det vi hade saknas så fruktansvärt mycket. Jag konstaterade igår att jag orkar göra mer saker nu, jag är piggare och mår fysiskt bättre än när jag var gravid. Men jag skulle byta varenda energignutta och varenda stund av ork mot att få tillbaka det vi hade. Det var värt varenda kväll i soffan när energin var totalt slut och disken stod i högar på bänken.

Men jag antar att dalarna blir lite mindre djupa och topparna känns högre så småningom. Idag var det ny vecka på jobbet och heltid. Det är bara tre dagar, så det känns ok. Men det var ändå tufft att gå upp när klockan ringde och komma iväg. Kände mig redan helt slut när jag gick in på jobbet. Men skulle det totalt skita ihop sig på eftermiddagen så kanske jag går nån timme tidigare. Det är svårt tycker jag att sätta ord på hur man mår. Och det går så fort från att vara ok till att bli inte ok.

I helgen har vi i alla fall fått mycket gjort. På lördagen var vi till Ikea och fixade en säng till gärstrummet och lite annat smått. Väl hemma så ställde vi iordning gästrummet, städade och fixade där inne. Så satte vi upp gardin där inne och så där. Sen höll jag på att plocka och greja mest hela dagen, sånt som man tänkt göra men dragit sig för. Och söndagen blev det jag som drog på Ikea en sväng och köpte lite mer grejer. Gästrummet är nu klart och jag känner mig ganska nöjd med hur det blev. Det kan bli mysigare ändå, men nu är det i alla fall fixat så man kan ta hem folk och det finns plats att sova kvar.

Sen fick jag min garderob fixad, har haft det lite så där hafsigt inslängt för att jag "ska göra det sen". I helgen blev "sen" så nu är det ordning där med. Jag gillar ju ordning och reda så det har gjort mig gott att hålla igång i helgen. Just sånt har jag inte orkat riktigt när jag var gravid. Det känns bra att ha tagit tag i det.

Nu har jag en lista i huvudet på saker som jag skulle vilja göra klart. Det är inga stora grejer, men ändå. Bära ner en del saker i källaren, lite småfix här och där. Gardiner beställde jag i helgen och dom skulle komma imorgon stod det, DET ska bli skönt att få upp lite sånt. Det är så kalt utan. Så imorgon blir det kanske en tur till Ikea igen för att ficka stänger att hänga upp gardinerna på.

Snart är vårt hem lite hemtrevligt och fint. Sakta men säkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar