måndag 5 maj 2014

Skön helg

Jag skrev ett långt inlägg här igår från mobilen när jag satt på tåget hem. Försökte publicera det flera gånger men det fungerade inte. Så kollade jag lite i App-store och insåg att den appen jag hade för bloggen hade nog fått en efterträdare. Så mitt inlägg gick att hitta i den gamla appen med text och allt. Men texten gick inte att kopiera... så nu får jag skriva om.

Vi har haft en fin helg, vi behövde nog komma iväg lite grann. På fredagen hade jag en tid bokad på gyn. Det gick bra. Inget knas och allt såg helt normalt ut. Jag hade en känsla av att nåt inte stod rätt till men det var ingen fara alls. Väldigt skönt.

Vid 17 åkte vi upp mot Sthlm, första klass hade Erik bokat. Det blev räkmacka att äta och så pratade/surfade vi hela vägen upp. Hotellet låg inte jättecentralt så vi hittade en buss att åka dit ut. Perfekt! På hotellet blev det mest att boa in sig lite, vi tog även en sväng upp i deras Skybar och drack en cider.

Jag somnade ganska ovaggad och sov nog rätt gott. På lördagen var vi glada för att vi skulle få hotellfrukost, men det var faktiskt ingen vidare bra sådan på hotellet. Det var urplockat och ganska grisigt. Det mesta fanns, men det var inget som helst "lite extra". Ingen frukt eller nåt extra att ha i yoghurten. Så nej, frukosten var trist. Synd, det var ändå ett Scandichotell och dom brukar ju ha bra frukost.

Sen bar det av in till stan och vidare till Naturhistoriska för att gå på Cosmonova. Vi mötte upp Eriks bror, Peter, där. Det blev filmen "En resa bland korallreven", fin film. Kanske lite väl så där skapad för barn men det var ju många barn där så det var väl bra.

Vi hade innan vi åkte pratat om att det skulle vara roligt att äta på Flippin' Burgers men tvekat inför att det står att det är sån väntetid. Susanne, en kompis som flyttat upp från Jönköping med sin man, hade kollat när det var minst kö till att få bord och nu passade det bra in i planeringen så vi körde på det. Susanne och Rikard mötte oss där och även  Peters fru Maria kom dit, trevligt! Det stod att det var ca en timmes väntetid, men jag tror vi väntade ca 45-50 minuter. Ingen av oss tyckte väl att det var så farligt att vänta heller, det fanns sittplatser för de som väntade dessutom.

Och burgarna då? Ja det fanns nåra olika, sen kunde man välja till pommes. Alla utom jag tog en klassisk dubbelburgare med os och nåt mer. Jag tog en med sallad, tomat och dressing på. Jag tyckte det var gott, de andra sa att deras var god med. Men så himla hippt och fräsigt som det låter när man läser om det.... njae... det vet jag inte. En god burgare till ett ok pris. Men att vänta flera timmar för att komma in och få ett bord, det skulle jag inte göra. Nu fick vi maten ganska snabbt när vi satt oss, men det överväger ju inte om man har fått vänta 2-3 timmar för att få ett bord.

Så mitt tips är att om man gärna vill prova så gå dit mellan 14-17 och ha inte bråttom. Man kan vänta nån timme om man inte har en tid att passa kanske, men det är inte värt att vänta 2-3 timmar för hamburgare som är goda men inget mer. Inte alls dåligt på nåt vis, men inget speciellt så där tycker jag inte. Kul att ha varit där men kommer nog inte gå dit igen.

När vi var nöjda så knallade vi vidare till Monks, en ölbar som tydligen ska ha över 2500 sorters öl. Eftersom jag inte dricker öl så frågade Erik om det fanns nåt annat än öl och vin... då fick han tipset om ett körsbärsöl som jag kunde testa. Och faktiskt, det var gott! Så jag lyckades få i mig tre stycken och sen var jag mätt :)

Min syster Lotta kom dit efter en stund och det var trevligt! Skönt att få krama om henne lite. När vi var nöjda på Monks tog vi oss vidare till Götgatan och hittade ett bord på Mest. Klockan var inte så mycket så det var fortfarande ganska lugnt ute på stan. Efter en stund dök en kompis till rikard och Susanne upp. Både jag och Erik tappade lite orken där på Mest så det blev inga mer öl utan vi gick hemåt efter en stund. Lotta åkte också hem och väl tillbaka på hotellet slocknade Erik helt. Han var så himla trött stackarn! Han var inte alls full utan bara väldigt trött.

Jag fastnade i en film först och sen en massa grubblerier. Det är lätt att man dra på och gör en massa saker för att det känns roligt och sen tar orken bara helt slut. Och nu var det lite så där på natten. Men jag fastnade i tankar och funderingar där på natten så det blev inte mycket sömn trots att jag var jättetrött jag med.

Vi hade tänkt att äta brunch på söndagen, men skippade det och åt den tråkiga frukosten på hotellet istället. Det var inte lika illa när man inte förväntade sig så mycket heller. Efter en stunds slappande innan vi checkade ut så åkte vi till Abba-museet, det tyckte jag var ett bra museum. Intressant och roligt att se alla kostymer och läsa om deras resa. Det kan jag varmt rekommendera däremot, till skillnad då från Flippin Burgers ;)

En trip till Medborgarplatsen och English store blev nästa anhalt. Jag ville köpa Jelly beans vilket jag gillar MYCKET. Nåra av sorterna är så grymt goda och det finns ju inte att köpa överallt. Lunch och så vidare tillbaka till Sergels torg för att skumma i lite affärer. Där mötte vi upp Rikard och Susanne igen och fikade lite. Peter kom även han en sväng och sen bar det av hemåt med tåget. Det var direkttåg denna gång, vilket var kanonskönt. Erik satt med sin dator mest hela vägen och jag med min telefon.

Jag hade köpt med mig mat från Coop på centralen, vilken var väldigt god! Det var bulgursallad, rödbetssallad, köttförsbiffar med god kryddning och så falafel. Så tog jag nån stark sås/kladd till. Det var nog kanske libanesinspirerat eller så... tokmumsigt. Varm rekommendation! Det fanns olika saker att välja mellan och allt såg jättegott ut. Så efter maten och mina Jelly Beans så var jag väldigt nöjd.

Vi var hemma igen vid niosnåret och då var energin slut. Det blev lite tv och sen nattis.

I efterhand så kan man väl säga att jag borde tänkt på att inte hålla igång så himla länge i lördags, man tror att man orkar mer än man gör. Och kanske att vi borde tänkt på att komma hem lite tidigare för att hinna ladda om lite inför veckan. Men nu blev det som det blev och överlag var det en jättebra helg! Jag kan bara känna att jag tror att jag hade behövt komma hem lite tidigare igår för att hinna varva ner och somna i god tid. Det finns inte direkt obegränsat med energi just nu så när sömnen blir dålig så blir även resten mer lidande.

Har i alla fall fått en tid till kuratorn på onsdag. Det känns bra, tror jag behöver hitta verktyg för att orka med att komma vidare. Det måste få ta sin tid att bearbeta men just nu så känns det som om jag tappar totalt orken på eftermiddagarna på jobbet så jag vill prata lite om hur jag kan hantera det bättre. När det blir så där så finns det lixom noll energi kvar på kvällen att göra nånting alls. Laga mat blir som den där grejen som får min bägare att rinna över. Eller om jag "måste" göra nåt annat... nej det fungerar så himla dåligt. Så det blir nog bra att prata lite med kuratorn igen och se om hon har några tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar