torsdag 7 april 2011

Tänkte berätta lite...

... om Köpenhamn. Jag inser att jag inte gjort det alls. Jag vet ju inte om nån egentligen är så intresserad... men det struntar jag i :)

Jo så här va. Jag åkte ner till Nyköping redan på måndagskvällen och fick låna en lägenhet att sova i. Det blev sent ner för det krånglade med bilar och tågbiljetter när jag skulle ner. Först så packade jag den bilen jag skulle ta till Nyköping och gav mig av. Men efter en kort bit så tyckte jag att bilen lät väldigt skumt i ena hjullagret... så det blev till att vända. Fick packa om och ta en annan bil. Ny och fin liten skåpbil. Gillar den såååå skarpt! Sån vill jag ha sen om jag ska ha bil! Opel combo med riktigt baksäte. AS-bra bil! Får plats med en massa hundar och packning!

Så sent om sider så kom jag iväg iallafall. När jag nästan var i Södertälje så inser jag att jag glömt mina tågbiljetter som jag så duktigt varit och hämtat ut på dagen. Ringer och kollar om Johan kan möta mig och ge mig biljetterna... Han ringer SJ och frågar om man kan göra nåt, om det går att skriva ut dem igen eller så. Det visar sig att det går, mot en kostnad av 100 kr. YAY! Bra med goda vänner som kan hjälpa till när man själv är så satans glömsk..! Så jag fortsätter neröver. Väl nere i Nyköping hämtar jag nyckeln och går upp i lägenheten. Det är verkligen en perfekt liten lägenhet! Sån skulle man ha!

Lite ompackning och fix innan nattis men när jag väl somnar så sover jag väldigt gott!

På morgonen vaknar jag innan klockan och packar ihop mig. Jag och Lennart, min projektledare i skolan, åker hans bil till Norrköping och tar en fika på stationen. Väl på tåget sen kollar jag på film och sysselsätter mig bra, så resan blev väldigt smidig. Tåget går hela vägen fram till Köpenhamn så resan gick väldigt bra! X2000 var det och jag blev inte åksjuk iallafall :)

Vi köpte biljett till Luoisiana, ett museum, och tåget dit. Damen i kassan bubblade på bred danska och varken jag eller Lennart fattade nånting. Vi log bara och tänkte att det löser sig säkert! Incheckning på hotellet och sen vidare till Louisiana där Västeråsarna redan hade landat. Dom kom lite tidigare och hade hunnit gå in.

Ni som inte visste det, klassresan (som detta var... trots att det bara var jag från min klass som åkte) var en gruppresa ihop med de som går samma utbildning som jag gjorde, men i Västerås. Dom var 11 st som åkte och dessa hade redan landat i Köpenhamn när vi kom. Så nu var vi iallafall samlade på samma ställe :)

På Louisiana var det Picassoutställning. Ganska häftigt faktiskt! Jag är väl inte direkt STOR fan av att gå på gallerier och kolla tavlor... men det var ändå ganska kul. Det var MASSOR med tavlor, skisser och illustrationer som Picasso gjort och hans verk var läckra faktiskt. Jaaa, man har ju sett dem förut på bild och så... men detta var ju på riktigt i den riktiga världen, på ett museum!

Framåt kvällen åkte vi tillbaka till stan och gick på en Italiensk restaurang och åt. GOTT! Det var väldigt trevligt att sitta ner och prata med Västeråsarna och alla var verkligen mysiga. Glada och sociala prickar. Jag fastnade lite för en kille som var så snygg, så snygg... Han var mogen och väldigt social. MUMS! Visade sig sen att han inte var så mycket yngre än mig. Dryga 30... sååå... det hade ju gått bra! :D (man måste ju hålla igång radarn...)

HELT slut var jag iallafall när vi ätit klart, så jag, Lennart och Gunilla tog oss till hotellet och hoppsade i säng. Inte i samma säng så klart... I varsin, i varsitt rum! Ju. Västeråsarna inklusive snyggis gick ut på "lokal" och förlustade sig. Jag tror dom drack lite öl och blev lite blariga... hihi... det såg iallafall ut så dagen efter!

På onsdagsmorgonen vart det frukost och sen iväg till Danskt Designmuseum. Det fanns en utställning med en massa dansk design från 50-talet och fram till nu. Jätteläckert! Jag tog en del bilder... men inser att jag får göra ett eget inlägg med bara bilderna. Efter detta museum var det fria aktiviteter. Jag gick tillsammans med Lennart och Gunilla till slottet, där bjöds det högvaktsavlösning. Roligt! Stora svarta pälshattar och marshmusik :D

Lunch på ett bufféställe och sen gick vi... gick och gick och gick... kollade lite butiker, köpte lite smått och sen gick vi lite till. När klockan var 18 nånting gav jag och Gunilla upp, inte en meter till ville vi gå. Lennart fick se sig besegrad och vi hämtade våra väskor på hotellet och satte oss sen på O´Learys på stationen. Där blev det Quesedillas och cola för min del. SHIT så gott efter en dag på stan! Sen satt vi där tills det var dags att möta upp "ungdomarna" (dom fick heta så, Västeråsarna).

Det blev väntan till tåget gick men väl på tåget kände jag mig mör... riktigt mör. Vi lämnade Köpenhamn ganska nöjda tror jag. Jag var iallafall ganska nöjd. Kommer definitivt åka tillbaka i sommar eller till hösten. Det var en stad jag gillade skarpt. Har redan börjat kolla på vad det skulle kunna kosta.

I Lund bytte vi till nattåget mot Stockholm. Alla Västeråsare hade liggbiljett (i liggvagn! Ingen annat... tok!) och jag och Lennart hade biljett i sittvagnen. Det gick ganska bra att åka till Norrköping. Jag fördrev tiden med att äta lite godis och kolla på film. Jag hann med två stycken lagom till Norrköping. Bilresan från Norrköping till Nyköping var låååång... så trött. Inte sovit nåt på hela natten och klockan var 5.30 när jag väl la mig i sängen. Sov som ett litet barn gjorde jag och vaknade inte förrän strax efter 11.

Resan var jättemysig, verkligen. Det var synd att jag inte hade lite sällskap av nån av klassisarna... men alla som var med var så goa och trevliga så det blev bra ändå. Jag ångrar verkligen inte att jag åkte! Köpenhamn kommer jag åka tillbaka till och det kommer bli snart.

Tack alla för fina dygn på resande fot, det var riktigt trevligt!