torsdag 30 oktober 2008

22.35... första tecknet...

Det började redan igår... och att vi inte fattade redan då!

Jag satt och kollade på vädret... "Vi väntar in ett oväder från Polen med regn, snö och risk för allvarlig halka"... Ehhhhh??? Har Johan lagt på vinterdäcken? Det hade han inte och jag började dividera om hur vi kunde lösa det... Johan hade EN DEL att fixa ändå så jag stressade honom rejält... Frågade Jocke... nej, han hade ingen tid... Ja ja... Johan skulle fråga hos den lokala bilmecken hemma, idag på morgonen...

Vaknade tidigt. Johan skulle komma vi 10 så vi gjorde oss redo! Vi gick ut på en lång morgonprommis.... Jag, Totte och Blessin. Skönt att ha det gjort! Sen började det...

Johan fick tag på bilmecken och ringde triumferande till mig och sa att han fått tid för byte av däck... Kl 9.20, så jag blir nog lite sen! På verkstan bytte dom däcken medans Johan och Zingo gick en prommis... och bytte dessutom vatten i kylaren, ersatte med lagom blandning glykol, det skulle ju kunna bli kallt i ovädret! (Till saken hör att det här med kylaren är ju en historia för sig... det finns ingen fungerande elfläkt för kylaren... så den kokar om man hamnar i kö och så... men vi hade tidigare kört i kylarcement och lagat en liten läcka som fanns i systemet oxå... så nu fylldes vatten och glykol på så det skulle vara ok...) När Johan kom tillbaka och hade betalat... såg han att dom satt på fel muttrar på däcken... det var sommardäckens muttrar... men han ides inte säga nåt... Vinterdäckens muttrar låg prydligt i sin lilla låda i bakluckan... Mmmm! Jag vet inte om vi redan där skulle ha avblåst resan...

Han kom iallafall iväg... 4 timmar för sent hemifrån. Tecken 3??? Han skulle hur som helst ringa från Uppsala när han ätit lunch, då skulle ju jag kunna vara startklar när han kom... (vilket jag var redan vid 10...) Han ringde aldrig... så jag ringde och kollade... då skulle han precis åka från Uppsala... startade bilen och den sa *suck*... Han började skratta... (Tecken 4??) Försökte starta bilen ett antal gånger och sa sen att han kanske skulle åka hem igen... Då startade fanskapet och spann som en katt! *MJAU* Nu drar vi sa den och hånflinade åt Johan...

När han så kom hit... vid 13.30...(!!!) så började vi stuva om för att få plats med en hundbur till... Då öppnas himlen och regnet öser ner... (tecken 5?) vi får in allt i bilen... stänger dörrarna och... *suck*... Bilen startar inte! Jag skrattar lite hysteriskt och slår mig rytmiskt i huvudet... Efter ett par försök startar bilen... imman har nu lagt sig i hela kupén. Fuktigt ute, fuktiga grejjer... IMMA! Och fläkten går inte... jag börjar hamra som besatt på instrumentpanelen... (vilket brukar lösa detta välkända problem... jooo då! Detta har vi varit med om förut! Bra bil det där!) Den vägrar starta... men när vi sakta smyger runt med bilen på campingen så kommer det små titt-hål i imman och vi tar oss ut på vägen.

Ute på motorvägen rullar det! Så länge det rullar är det ju najs!

Rätt var det är tar det stopp... helt stopp i trafiken... INTE BRA! Johan ligger nu i vänstra filen och kan inte komma därifrån... Jag säger lite smått stressat " Kanske ska vi åka av och ta en annan väg??" Det går bra, svarar han. Helt plötsligt går tempen upp... bilen är på g att börja koka... expansionskärlet för kylaren pyser och fräser... Det ryker från motorrummet och folk runt omkring ler och tycker det är jättekul! Jag vrålar åt en slipsnisse... (genom imman som nu börjar smyga sig på rutorna igen...) "Vill du ha en snigel på ögat eller???" Han ler och vinkar...

Vi lyckas på nåt sätt ta oss av motorvägen och tempen går ner lite när det rullar... Imman är tät nu... jag vispar som galen med min fleecejacka mot rutan... (alla VET hur bra fleece är att torka torrt med...!)... BROMSA!!!! Grejjerna flyger i bilen och jag är nära sammanbrott... KÖ på den satans genvägen! Tempen sticker igen... jag vrålar åt Johan att han måste svänga och köra ner i industriområdet där det är mindre trafik... Sakta inte in! För guds skull KÖR!!! Han, stackarn, sitter och är så stressad att han skakar... han tycker inte om att köra dår-staden i rusningstrafik... Vill gärna veta lite i förväg vart vi ska... och med immiga rutor... ingen sikt åt nåt håll... är det bara att hoppas att det funkar att svänga... Och jag var nog inte den bästa vägvisaren heller!

Vi tar oss av och han ökar farten för att kyla ner motorn... FARTGUPP! "Håll i dig" hinner jag höra innan bilen hoppar som i värsta aktionfilmen över guppet... ett till... och ett till... efter en stund har värsta paniken lagt sig och vi siktar på motorvägen igen... genvägen visade sig inte att vara nån bra idé! Vi väntar på att komma på motorvägen vid ett rödljus... imman är total, tempen stiger och Johan börjar få svårt att hålla sitt humör... Vi har under tiden allt pågår suttit och försökt få igång fläkt-satan.. och nu vid lyset får Johan ett litet utbrott... Han tar sats och drämmer till insrumentpanelen med båda knytnävarna så jag trodde att air-bagen skulle lösa ut.... *vrrrrrr* Fläken startar och vi skrattar så jag nästan kissar på mig... Imman kryper undan och vi kan nu se ut lite.

Det rullar på motorvägen och vi tuffar på... tempen går ner igen och det verkar funka...

Vi skulle dessutom möta Cathrine på vägen för att hämta upp Gracie... Vi har kontakt med henne under vägens gång och hon ska vänta vid en avfart... Strax innan den avfarten sticker tempen FORT *boing* eller kanske *pling* varningslampan plingade för hög temp... FAN!!! Av fort, skriker jag hysteriskt... VI MÅSTE STANNA!!!!!! På avfarten låter bilen *pling, pling, pling, pling, PLING* Bilen kokar och varnar för att snart så sprängs jag! Det var iallafall vad jag skrek åt stackars Johan... STANNA! Hallå, vi måste stanna! Varför stannar du inte??? Han sitter och tiger och bara kör... vi åker nu på ett spårvagns spår... (bra idé Kattis, stanna där och allt blir frid och fröjd...!) Jag sitter och vrålar åt Johan som bara kör... Han försöker febrilt hitta nånstans att stanna bilen... tempen går ner lite och jag andas mellan mina utbrott iallafall...

På en liten pakering stannar han bilen... Cathrine kommer dit vi är... Lastar över Gracie och hennes prylar. Som tur är har hon en påse med pant-flaskor i bilen (vad är odsen för detta i vår situation????) Vi behövde dom för att hämta vatten och fylla på bilen...Vi kan nu lugna ner oss lite... klockan är strax efter tre och egentligen har vi ju ingen tid att passa... vädret är ju annat än bra men vi tar det som det kommer tänker vi! Vi tar flaskorna och knallar över vägen. Vi går in på en frisörsalong... frågar snällt om vi får ta lite vatten... Ja, ja! Vill ni ha kaffe??? Tänk om jag druckit kaffe.... vad det skulle ha suttit bra just då!

Vi fyllde 7 pet-flaskor, vilket ger 10 liter vatten... tackade och gick tillbaka till bilen... det gick i 4,5 flaskor... nästan 7 liter vatten saknades i bilen from hell... Nu var vi på väg!

På motorvägen igen och ett antal timmar sent så kommer vi iallafall iväg mot Växjö! För säkerhets skull så tänkte vi åka av och kolla vattennivån innan vi kom ut från storstan... så vi svänger av i Södertälje....*BRRRRRRRRRRRRRRR* Hhhhhhhhaaaaalllllåååååå...... Sitter jag i en j-vla maracas (latinamerikanskt rytminstrument med rasslande ljud, ett ihåligt klot fyllt med frön, småstenar eller dyligt enligt ordboken) eller var är det frågan om??? Bilen skakar så jag tror att nu går den av på riktigt! Skit i vattnet, skit i fläkten, skit i imman, nu är det livet först och främst! AHHHHHHHHH!

Vi svänger in vid Statoil och ljudet avtar... Johan stänger av bilen och jag pustar ut... Vad fan hände??? Han gapskrattar... jag gapskrattar...

Hur många tecken måste vi få för att vi ska hajja??? Det är inte meningen att vi ska dra iväg neråt... Vi bestämmer att avbryta och vända hem igen. I samma stund beslutet är fattat... sänker sig mörkret över Södertälje... Vi sitter en stund och bara sitter... tysta...

Sen vänder vi hemåt... åker av i Kungens Kurva och äter på en Indisk resturang... Tar oss till Cathrine och lämnar Gracie... sitter och pratar en stund och umgås med hela famlijen Eklöf... Mysigt! Hem mot husvagnen... Nu sitter jag med ett glas Pepsi och hör regnet smattra mot taket... Skönt ändå att vi inte är ute på vägarna! Det är kaosigt neråt Växjö har vi läst...

Johan och Zingo nattar över och fortsätter hem imorgon... Han hade med sig en burk löjrom åt mig så jag fick en liten gotte-macka... men nu är jag helt slut... Totalt nollad...

Hoppas iallafall att det blir bra för alla er som kom iväg... Lycka till och ha det så kul... Vi kommer inte... :o(

3 kommentarer:

  1. Herregud säger jag bara, Ghibli och jag har haft det såå skönt. Kram Mamsen

    SvaraRadera
  2. Ja, jisses... det var inte meningen att ni skulle komma iväg - det är ju helt klart. Tack för dagens garv! Jag har suttit och skrattat så tårarna sprutar här! ;D

    SvaraRadera
  3. Tack för ett mycket gott skratt, det behövde jag verkligen även om du redan gav mig ett smakprov igår. Detta datum ska jag markera kalendern så att jag kan gå tillbaka o kolla när jag behöver mig ett gott skratt.

    kramizar

    SvaraRadera