torsdag 12 mars 2009

Ingen dag är den andra lik!

Vart ska jag börja... hmmm...? Börjar i den ena änden bara...

I början på november började jag ett nytt jobb, det vet ni ju. Och allt gick bra! I tisdags slutade jag där. Det var inte lika bra. Men det är ju så i dessa tider... och jag vill inte skriva så mycket om det här på bloggen, ett gemensamt beslut som det så fint heter. Slutar till påsk... så det är ett par veckor kvar... men jag är entledigad på så sätt att jag får vara hemma med telefonen på under tiden. Trevligt... eller nåt.

Nog om det!

Jag har ju haft Zingo på besök i helgen. Det var mysigt! Lite trångt i sängen ... men mysigt! Vi var ute och lajjade i skogen en lång stund varje dag... och sen tränade vi en massa... Hon var alldeles slut när hon kom hem till Johan igen. Och gick lite konstigt... kom ju på att hon hade träningsvärk stackarn! Tre dagar i rad sprang hon i skogen... pluttan! Dumma matte som inte stretchat henne ordentligt...

På måndagen kom Johan och bytte tillbaka hundarna vid lunch och sen på kvällen åkte vi på kurs i SKK:s garage i Rissne. Det var mycket nyttigt för Z! Och för mig! Vi hade ju tränat en del stå... men att springa gick SÅDÄR! Men det fick vi träna in där på träningen... så det var bra! Det var ren utställningsträning och vi gjorde nog bra ifrån oss tror jag. Cathrine och Johan sa att det såg bra ut. Första gången för Z någonsin och för mig med stor hund.

Johan fick nummerlappen idag... till Malmö... 103 st Rhodesian Ridgeback! FY fasen! Dom har till och med delat upp det på två ringar! Och gissa då hur många det är i Zingos klass.... juniorklass tikar... 18 st! Så alla i Zingos klass går i en annan ring! Skönt på sätt och vis... Då är ju min och Z:s debut inte riktigt lika jobbig... eftersom säkert de flesta RR-folk står vid en annan ring och kikar! SKÖNT!

Men 18 st! Det är lika mycket som vi i pinscher-ringen har TOTALT på en utställning ofta. 18 brukar vi säga är lagom. Inte så många men inte så få...! SHIT vad nervös jag blir...

Och nu har jag Gaia här! Lilla Gaia... finaste lilla hunden i stan! Hon har varit lite hängig så hon får vara med mig ett par dagar till vi vet hur det utvecklas. Vi vet nu iallafall att hon är dräktig! *klappar händerna* Det är kul! Nu ska hon bara bli frisk oxå... hon är inte jättesjuk alls... men lite hängig. Så nu håller vi tummarna!

Det är lite kul det här med hundar egentligen... Gaia är ju uppväxt med pinschrar... större än henne och givetvis starkare... Men hon har alltid hävdat sig väl och ingen har kunnat ge sig på henne utan att hon har visat vart skåpet ska stå! Hon tror ju ut i klospetsarna att hon är en Pinscher.. inte en dvärgpinscher! Men så träffade hon ju Elmer, henne pojkvän... VA FASEN ÄR DETTA?? Tycktes hon säga... så liiiiten hund! (Och Elmer är inte en liten dvärgpinscher alltså... utan en normalstor, jättefin kille!) Men Gaia är ju så van vid de större hundarna så hon tyckte ju Elmer var skiiitkonstig! Hon vet ju inte att hon själv är så liten hon med, i hennes värld så är ju hon som en pinscher!

Sen gick det ju bra ändå till slut... när hon insåg att Elmer kunde ju vara till nytta... sen så ÄLSKADE hon honom. Men just när hon först såg den lilla hunden vart hon lite förskräckt! Så hon tror ju att hon är större än vad hon är... Vilket sällan ställer till nåt problem

Zingo är ju oxå uppväxt med pinschrar... när hon kom vid drygt 9 veckor fyllda... så var hon nästan lika stor som Blessin. Hon var definitivt lika stor som Tara som bodde hos oss då... Och dom lekte... busade på allihopa. Zingo växte och fattade ju inte att hon var en RR... utan hon plöjde ju på. Och hon har inte sååå många gånger fått träffa hundar i sin egen storlek... så hon tror ju att hon är en pinscher! Så när hon träffar hundar i sin egen storlek tycker hon det är lika konstigt som Gaia tycker det är med hundar i hennes storlek.

Det knepiga med Zingo... det är ju att en hund som väger 35 kg och är 65 hög och som beter sig som att hon är 16 kg tung och 50 hög... blir lite stökig ibland! *skrattar*

Hon leker med pinschrarna som om dom vore hennes storlek och kan bli rätt tuff med dom. alltså inte dum på nåt sätt! Utan mer att hon leker lite fumligt! Jagar dem och brottas med dem... och pinschrarna har ju lixom inte så mycket att sätta emot... Och när hon leker med Gaia är hon ju enormt mycket större än henne, men dom busar som lika stora. Leker hon med en stor hund är hon försiktig och lite avvaktande. Inte rädd och inte alls skygg, men hon tycker att dom är stooooora!

Så det är lite kul att se den lilla Gaia och den stora Zingo, dom har samma inställning till livet:

"Jag är en Pinscher!"

Kan dock int eriktigt smälta det..... 18 st i juniorklass tikar på RR... Kul... eller nåt!

2 kommentarer:

  1. HAHAHA :mrgreen:
    Jag förstår din totala chock när du läste dom siffrorna ;)
    MEN se det så här, det är lika svårt att vinna jr.klassen med en RR, som att bli BIR i pincherringen :roll: :lol:
    Och skulle det mot förmodan gå mindre bra så du ju i väldigt gott sällskap av 100pers ;)

    Jag tror det kommer gå super för er, du är ju rätt rutinerad i ringen och dom är ju bara liiiite större :P

    Vi håller alla tummar och väntar på rapport efter helgen!

    Kram från Vimla & Jenny

    SvaraRadera
  2. Vi önskar er massor av lycka till! Jösses 18 st!! Ja, vad säger man =) När jag startade ställa ut RR 1987 så var det ca 76st på specialen och det var typ hela svergies RR. Det har verkligen ökat lavinartat. Men det där fixar du & Zingo. Jag sitter hemma & håller tummarna! Kramizz

    SvaraRadera