måndag 23 februari 2009

Mammas huskurer... vet inte jag....

Idag pratade jag med läkaren igen... eller jag väste med läkaren... rösten är spunk idag med. Hon sa "Ja penicillin hjälper inte mot bihåleinflammation... jag är inte förvånad över att du är sjuk fortfarande!" Nehe... ok!!?? Men men, jag gjorde ingen grej av det... Sen sa hon att 9 fall av 10 när det sätter sig på stämbanden är det virus... och mot virus hjälper inte penicillin. Så var det med det.

Så det är bara att hosta sig igenom det och sluta gnälla.

Så, huskurer efterlyses!

Jag ska minsann berätta vad mamma tvingade mig att dricka när jag hade ont i halsen när jag var liten... när ni får veta så förstår ni varför jag är som jag är!

Jo förstår ni... hon värmde mjölk (bara varm mjölk är ju otäckt om men inte har oboy i!) och sen hade hon i en eller två halstabletter av en speciell sort. Dom finns fortfarande... vet dock inte vad dom heter. Vit påse med små halstabletter i, bruna som harpluttar och runda nästan....! På bilden på påsen så är det en OTÄCK doktor tror jag! Bara där borde man u sluta sälja dem! Men men... Hon la dem i mjölken....! Så skulle man sitta och röra tills dess att dom lösts upp. Gärna sitta och dofta på eländet. Sen dricka det! HUVVA!!!!! Vet inte om jag tycker det är snällt att göra så mot barn!

Sen en gång när jag var kanske 5... så fick jag hostmedicin... skulle vara GOD lakrits-smak... Jo tjena! Men mamma hade precis varit antingen på finlandsbåten eller utomlands... för det fanns marshmallows och lakrits i skåpet. Såna där lakrits som är avlånga med en massa hål i, finsk lakrits tror jag. Det finns såna i Gott och Blandat, fast dom är segare... skit samma. Jag HATADE min hostmedicin. Men hon hade den ståendes bredvid påsen med godiset... så hon sa:

"Du måste ta det TILLSAMMANS annars blir du inte bra! Först medicinen och sen godis... Man måste ha dem ihop, annars funkar det inte." Så jag drack min hostmedicin snällt och tog sen min marshmallow i ena handen och lakritsen med hål i, i andra handen och struttade iväg. Nöjd och glad över att den bra-iga hostmedicinen behövde draghjälp av godis! Tog många år innan jag fattade... MUTA!!!

När jag var magsjuk... eller innan... när man mår så där PYTON... tog mamma fram en hink att ha vid sängen. Jättesmidigt! Men jag trodde... VARJE GÅNG... att jag kunde kontrollera mitt kräk... så när jag vaknade och kände mig lite spy-redo... så sprang jag... fort som attans! För att uteslutande kräkas antingen i skostället utanför toaletten... eller mot garderoben som var precis vid dörren till mitt rum... eller på toalett-golvet (fast det var när jag var liiiite äldre och inte låg så länge i sängen och väntade på att det skulle bli dags...). Jag hade ju KONTROLL! Not... Jag tyckte, och tycker fortfarande att det måste vara så fruktansvärt att sitta med en hink... hålla den själv... och kräkas rakt ner... sen sitta i det där 20 cm från näsan... och hulka det tre-fyra gångerna som alltid efterföljer KASKADEN.

Jag vet att mamma VARJE gång frågade: Varför kräktes du inte i hinken...? (trött stackars mammma mitt i natten... för man blev ju aldrig sjuk på dagen!) Mitt svar var nästa alltid... "jag trodde jag skulle hinna...."

En gång kräktes jag på min allra bästaste leksak... en riktig radiostyrd jeep. Jag var helt förstörd! Jag var ju pojkflicka när jag var yngre... så detta var ju lixom det VÄRSTA värsta som kunde hända! Jag hade Star Wars-gubbar som jag körde som en tok i den där jeepen. Runt runt i lägenheten. Nu var det kräks i Lukes och Chewbaccas bil! (För nån Leia hade jag inte.... bara kill-dockor) Men jag var ju lite flink i fingrarna redan då... så jag monterade av karossen och diskade den... sen var det funkis!

Att det sen var stora fläckar på tapeten och mattan... det var ju en VÄRLDSLIG sak!

Det vart en lång historia... men nästa tips gillar jag...

"Slipp rethosta med choklad
Choklad kan fungera bättre än hostmedicin mot rethosta. Det är i alla fall vad en läkare i Norrköping ordinerar till sina patienters glädje.


Enligt läkaren Laszlo Sinkvist är varken de receptfria eller de receptbelagda hostmedicinerna särskilt effektiva.

Han hänvisar till en engelsk studie där man funnit att teobromin, som bland annat finns rikligt i kakao, är tre gånger så effektivt mot hosta som kodein. Kodein är det verksamma ämnet i många hostmediciner.

Har du rethosta och vill testa om kuren fungerar så är läkarens rekommendation:

Två koppar drickchoklad eller 50-100 gram mörk choklad.


Källa: Dagens medicin


Så mamma! Det du sa idag, en kopp varm choklad med en eller två rutor mörk choklad i som får smälta, det borde ju vara det ulitmata!?? Eller?

Och kära storasyster... jag inhandlade Idomin... men jag blev ÄNNU mer knarkarlik av den... shit happens... kanske bättre än att svida sönder!

5 kommentarer:

  1. Sa jag att du skulle bli snygg av salvan eller?? Näe, just det - men den hjälper bra mot den torra och röda näsan. Att man inte ser klok ut spelar ju ingen roll... om man ligger nerbäddad och vilar som man ska göra när man är sjuk... *tittar menande på dig* Sen var det de där tabletterna... eucalyptus var det i dem! Inte gott alls! Kanolds tror jag bestämt... ;)

    SvaraRadera
  2. Hihi... hittade en länk ang tabletterna, det är tydligen en vedertagen huskur?! *ryser*

    http://www.folkbladet.nu/?p=131522

    SvaraRadera
  3. Oj,oj stackars barn ;)
    Förutom den smälta chokladen i mjölk, som för övrigt är väldigt gott, skulle jag i dag rekommendera två panodil. Mot hosta alltså, det är bra faktiskt och mycket kärlek, det är bäst.
    Kram Mamsen

    SvaraRadera
  4. Jag har ju för mig att de där tabletterna är väldigt goda? Eller är det hjärnans sätt att förtränga traumat från förr?

    SvaraRadera
  5. haha det där har jag oxå gått igeonom. hemska tanke.
    men varm oboy film i soffan alvedon (måste vara alvedon) sen sånna där laktris halstabletter som finns på apoteket kommer inte på namnet nu, o sist men inte minst bafusin. skit bra. min hus kur o funkar alltid

    SvaraRadera