onsdag 26 november 2014

Tror kanske att jag kan känna duon där inne

Då det blivit mycket ligga på soffan och vila nu senaste veckan så har jag oxå, tror jag, börjat känna av de två små där inne. Det är mest som mjuka strykningar eller som en fjäder som duttar lite mot insidan. tarmrörelser har jag känt av länge men det här är annorlunda. Det är ju långt kvar tills det känns och syns på utsidan, men det blir lite mer verkligt iallafall när det känns lite grann iallafall :)

Nästa vecka blir det vår första kontroll för TTS (tvillingtransfusionssyndrom), det är lite pirrigt. Eller... det är inte lite pirrigt. Det är väldigt mycket pirrigt, oroligt, jobbigt, spännande och helt otroligt overkligt att vi ska få se dem igen. Oftast utvecklas inte TTS så här pass tidigt men man gör första kollen tidigt så man ska kunna upptäcka om nån förändring sker.

Sen är det kontroll varannan vecka ett tag framöver. Självklart så är det väldigt roligt att få se dem ofta, men anledningen till att man kontrolleras känns ju inte så rolig. 1 på 10 drabbas. Så väldigt många klarar sig. Men tyvärr är väl våra erfarenheter inte helt bra när det gäller det där med liten sannolikhet för att onda saker händer.

Min strategi är ändå att försöka vara så lite orolig som jag bara kan alla dom dagar som jag inte kan påverka nånting. Vi har haft kontroller och möten med läkare, så dom dagarna tillåter jag mig att oroa mig och då ställa frågor eller bara lufta oron. På så sätt så blir dom riktigt jobbiga dagarna inte fullt så många. Jag lyckas inte alltid så bra, men det viktiga är ju att jag försöker och att jag när det blir för jobbigt pratar med Erik eller nån annan som kan vara bollplank. För det är oxå så att jag vägrar leva varje dag med ångest och oro, det mår ingen bra av. Inte jag, inte Erik, inte bebisarna, inte nån. Så jag jobbar på det och lyckas allt som oftast ganska bra.

Så smått börjar jag tänka på vad det innebär med två bebisar på samma gång. Det är lite både och med det mesta känner jag. Det finns fördelar och nackdelar med allt här i livet och det är väl lite så jag tänker nu med.

Tänk om det är två flickor? Eller två pojkar? Ja nåt av det är det ju :) Väldigt spännande och roligt att få reda på vilka de är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar