torsdag 13 november 2014

Tvillingar :)

Det är lite coolt ändå. Och lite skrämmande. Men mest roligt!

Min syster har ju tvillingar, dom är tvåäggs. Sen har hon en ensling med som kom innan. Så klarade hon ut tvillingar OCH en 2-åring på det så borde väl jag fixa två jag oxå. Men jag undrar ibland hur fasen det ska gå till. Men vad sjutton. Det måste ju gå bara!

Vi väntar enäggstvillingar. Det finns fyra olika slags enäggstvillingar:


  1. Diamniotiska, dikoriotiska = bebisarna har varsin inner, ytterhinna och moderkaka.
  2. Monokoriotiska = bebisarna delar ytterhinna, men har varsin innerhinna. Delar oftast moderkaka.
  3. Monoamniotiska = bebisarna delar ytter och innerhinna. Samma moderkaka.
  4. Siamesiska = delar inner och ytterhinna, sitter ihop i någon del av kroppen.

Bild lånad från www.tvillingsajten.se
Den typen jag bär på är monocoriotiska. Dom delar ytterhinna och moderkaka men har varsin innerhinna. Dom flesta enäggstvillingar är av den här typen. Det är lite skoj att tänka på att de två liven kommer vara väldigt lika. Förhoppningsvis olika också :)

Jag läser massor om tvillingar och kommer in på både roliga och mindre roliga saker. Guuuud vilken mage vissa får! Vågar knappt tänka på det! Återstår att se hur stor jag blir. 

Nu ungefär brukar en del börja känna av dem lite, men jag tror inte jag känner nåt. Det bubblar ju och kör omkring där inne, men jag tror inte det är dom jag känner utan mest gaser och tarmrörelser. Hoppas Erik kan få känna fort på utsidan med, han hann inte känna något sist även om jag hade börjat känna. 

Ja, vilken resa jag fått ge mig in på. Eller vi rättare sagt. Tur att vi har varandra och att vi är helt och hållet tillsammans i tron om att det här ska gå bra! Finaste Erik, tänk att vi väntar tvillingar… Helt galet egentligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar