tisdag 30 juli 2013

Lava & Warszawa

Vi saknar dig skruttis, kom gärna och hälsa på nån gång!

I lördags bar det av tidigt mot Nyköping. Bilen var packad med både resväskor och Lava med tillhörande prylar. Vi skulle till Warszawa och Lava skulle lämna oss permanent och flytta till Tiia och Swidi. Att Lava skulle flytta så småning om har jag ju tänkt sen hon kom tillbaka. Det är klart att jag velat ha henne hemma egentligen... både för att hon är världens goaste och för att det var väldigt tomt efter Blessin.

Men det har vuxit fram att hon skulle ha det bättre hos nån som har mer tid för henne. Sen hade jag ju tänkt att hon skulle säljas med bibehållen avelsrätt. Hon fyllde 4 år i juni så det börjar bli lite tajt med tid för att hinna med. Känns inte heller som läge när jag fått ett års projektanställning och vi bor så litet. Så... nu blev det så att hon såldes helt och hållet istället och fick ett nytt permanent hem. Det passade oss och det passade Tiia bättre dessutom.

Så i lördags lämnades hon över till Tiia och hennes Swidi... kändes sorgligt och vemodigt. Men jag vet ju hur bra hon får det så för den sakens skull var det ett väldigt enkelt val. Men lilla Lava... det har ju varit min lilla loppa! Hon var ju tänkt att föra Blessins fina linje vidare i min avel. Fina, goa och underbara hund. Och när hennes MH dessutom var så bra (vilket jag ju visste att det skulle bli) så kändes det verkligen jobbigt att släppa henne. För nu har jag ingenting kvar alls.

Det betyder ju lite grann att kenneln läggs lite på is. Det blir nog väldigt lite hund ett tag, det känns på ett sätt bra. Lite skönt... men samtidigt så himla tråkigt och ledsamt. Jag gillar ju pinschern! Jag hade ju en plan... både i första led och för framtiden. Men det är bara att ta det för vad det är.

Nu blir det fokus på mitt nya jobb och lite annat. Jag saknar Lava men jag vet att hon har det bättre där hon är och givetvis så är det viktigare för mig än kenneln. Hennes liv kommer vara rikare och roligare hos Tiia.

Efter överlämnandet av skruttisen så mötte vi upp Eriks pappa och åkte tillsammans med honom till Warszawa. Det var en upplevelse! Fin stad och god mat. Erik hade bokat femstjärningt hotel med lite extra fint rum... Det var verkligen härligt! Rummet kostade inte mer än att bo på IBIS i princip och här var det verkligen ett fint hotell med service utöver det vanliga :)

Lördagskvällen spenderade vi promenerandes, vi åt lite glass och kollade lite i affärer. Sen på söndagen vart det gamla stan och slottet. Det var gratis att kika in på slottet på söndagar så vi tvekade inte att gå in. Lunch intogs på slottets terass... det ni! Riktigt fin mat och härlig värme. Tror vi hade 32 grader på söndagen. Ingen shopping den dagen men lite fika och glass hann vi med.

På sena eftermiddagen hade vi så gott som slut på energi. Jag hade druckit för dåligt så jag kände huvudvärken komma krypande. Vi tog oss med nöd och näppe hem, in i duschen och sen pula i mig tabletter. Lite vila på sängen så var vi pigga igen sen.

Under dagen hade hotellet ställt in tårta och frukt på Lars Olovs rum, det var lite trevligt. Erik hade frågat om dom kunde hitta på nåt då han fyllt 70 för ett par dagar sen. Så vi fick lite efterätt på hans rum och sen var vi redo för att natta.

På måndagen så var det redan över 30 grader när vi kom ner till frukost så vi bestämde oss för en dag vid poolen och jacuzzin. Härligt! Lunchen intogs på hotellet och sen på eftermiddagen tog vi faktiskt taxi till ett köpcentrum för att kolla in shoppingen. Det fanns en del billigt, men vi var egentligen inte så upplagda för att handla så jag köpte ett par solbrillor för 40 kr men inget mer. Under dagen steg temperaturen till 39 grader. Så det var alldeles lagom att vara mest inomhus :)

Kvällens middag blev på hotellet... dom hade så himla bra mat! Jag hann prova lite polska maträtter iallafall, vilket jag tycker är roligt. Idag, tisdag, var det hemfärd. Vi tog lite sovmorgon och åt den gigantiskt stora frukosten lite senare än de andra dagarna. Sen tog vi en promenad innan det var dags att åka till flygplatsen.

Men åk till Warszawa om du får tillfälle! Jag gillade stan, tror kanske att man kan välja en annan månad att åka pga värmen. Men i övrigt, eller om man inte är så känslig för värme, så var det väl värt ett besök! Verkligen :)

Nu är vi hemma igen och det är ju alltid skönt. Egen säng, egen toalett... Imorgon blir det tvättstuga och läkarbesök, sen packar vi om och åker till Tylösand ett par dagar. Efter det är det omställning till arbetstid som gäller, för om en och en halv vecka så börjar mitt nya jobb! Heja mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar